RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 6/2017

RC revue 6/2017
1. června vychází šesté číslo osmnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 6/2017 naleznete

Obsah časopisu RC revue 6/2017
RC revue 6/2017

Digitální programovatelná serva Hitec řady D nejen pro velké akrobaty

V minulých číslech časopisu RC revue (7/2016 a 9/2016) jsem ověřil některé parametry celkem devíti serv od pěti výrobců. Když mi proto přišla e-mailem nabídka vyzkoušet další serva, neváhal jsem. Firmu Hitec ani jejího dovozce, firmu Pelikan Daniel, není třeba čtenářům představovat. Novou řadu digitálních programovatelných serv tohoto výrobce ale představím!

12
RC revue 6/2017

Univerzální RC ovladač osvětlení modelů MDL16

Univerzální ovladač slouží ke spínání osvětlení modelů automobilů, lodí a letadel. Připojit lze až 20 LED, přičemž 16 LED může být připojeno k ovladatelným výstupům. Pro akustickou signalizaci můžeme připojit piezosirénku.

15
RC revue 6/2017

Plánek Modelář č. 15 Mustang

Polomaketa Mustang s plochým trupem je jednoduchou stavbou, pevností a snadnou řiditelností určena především modelářům méně pokročilým. Zamontuje-li se výkonnější motor, než je zakreslená Jena 2,5 cm3, může model uspokojit i náročnější zájemce. Po malých úpravách pak vyhovuje plně i podmínkám modelářského souboje (combat).

18
RC revue 6/2017

Schleicher ASK-18

V našem modelářském klubu si kolega postavil větší motorový model a opatřil jej háčkem pro vlekání modelů větroňů. A tak jsme začali létat aerovleky. Další kolegové hovořili o tom, že by se k nám s větroni také rádi přidali, zatím samozřejmě s větroněm nenáročným na stavbu a hodným při letu ve vleku. Létání s malými modely je už ale nějak přestávalo bavit, přece jen větší model má lepší letové vlastnosti, takže pomýšleli na nějaký větší větroň. Myšlenka také byla, aby bylo v případě potřeby možné nějaký díl nebo část modelu snadno nahradit nebo opravit, takže v úvahu připadala klasická konstrukční stavba z předem připravených dílů.

19
RC revue 6/2017

Elektrovětroň EasyGlider 4 RR

Od dovozce, firmy Pelikan Daniel, jsme dostali k vyzkoušení ARF verzi elektrovětroně EasyGlider 4 RR, což je čtvrtá generace známého a oblíbeného modelu vyrobeného z pěnové hmoty Elapor. První verzi tohoto modelu, ještě se stejnosměrným motorem, jsem zakoupil asi před deseti dvanácti léty a spokojeně jej mnoho sezon provozoval, takže jsem se chopil příležitosti zjistit, k jakým změnám v konstrukci a letových vlastnostech za tu dobu došlo. Nerad předem vyzrazuji zápletku, ale byl jsem velmi příjemně překvapen.

24
RC revue 6/2017

Elektrovětroň Fascination

V poslední době se na našem klubovém letišti v Syrovicích rozmohlo plachtaření, a to jak létání s čistými maketami větroňů bez pohonu, tak s omotorovanými modely. Postupně u nás přibývalo vlečných, v současnosti jsou na letišti tři, což je při počtu třiceti létajících členů fajn. Dlouhou dobu většina z nás s větroni létala pouze na svahu, aerovleky jsou v našem klubu novinkou posledních dvou let. Na svahu už minimálně deset let proháním krásnou kompozitovou šestimetrovou „maketku“ Nimbuse 4D, která ale nemá zabudovaný vlečný háček a já jsem od přírody líný jej tam osazovat, Nimbus nemá podvozek a vůbec…

27
RC revue 6/2017

Technika na mistrovství světa v halové akrobacii

V minulém sešitu RC revue, v reportáži z mistrovství světa v kategorii halových akrobatických modelů F3P, jsem vám popisoval to, jak jsme se na mistrovství měli, jak jsme létali a zhruba co se po celou dobu konání dělo. Pojďme se ale podívat do zákulisí mistrovství – co takovémuto mistrovství předchází, s čím se létá a v neposlední řadě kolik to stojí. A jak se vlastně dostaneme létat na mistrovství světa?

32
RC revue 6/2017

Legenda se jménem Tiger Moth

Práci na trupu jsem dokončil úpravou a montáží laminátového krytu motoru. Protože jsem počítal s pohonem elektromotorem, bylo zapotřebí vyřešit přístup k pohonné baterii. Tvar krytu přímo vybízí k jeho prořezání a odklápění v místech, kde tomu tak bylo u skutečného letadla. Odklápěcí díl ale bylo zapotřebí vyztužit. S oblibou používám vybroušených prostorových profilů z polystyrenu, které poté nalepím a olaminuji. Takové tvarové vyztužení nemá moc vysokou hmotnost a dostatečně díl zpevní.

37
RC revue 6/2017

Plánek 213 - RC polomaketa lehkého sportovního letadla TL-2000 Sting

TL-2000 Sting je dalším sériově vyráběným typem v řadě lehkých letadel firmy TL-Ultralight Jiřího Tlustého. Tato firma je třetím největším dodavatelem lehkých turistických letadel z České republiky do USA. Kromě kompletních letadel je možné si objednat rovněž stavebnice či rozpracované stavební celky. Že je možné pohodlně cestovat po Evropě i s běžným sériově vyráběným UL letadlem Sting (s imatrikulační značkou OK-LUA-50), potvrdil Patrik Sainer, když s kamarády během tří měsíců, za 67 dnů představujících 210 letových hodin, uletěl vzdálenost 25 000 km po evropském nebi.

44
RC revue 6/2017

Velká a malá – Z-226SL Viktorie

Při jedné své návštěvě letiště, kde se konal slet československých letadel, mě zaujala jedna „Zlínka“ neobvyklých tvarů. Příd měla podobnou spíše akrobatickému speciálu Z-50L, prostě vypadala jinak než klasický Trenér. Tato vlečná se mi natolik zalíbila, že jsem začal pátrat po jejím vzniku a cestě až do její dnešní podoby. Zbarvení má totiž nádherné a elegantní a mezi jinými Trenéry doslova vyčnívá. Napomáhají tomu metalizované barvy – pomerančová a stříbrná – které na slunci doslova září. Majitel tohoto Zlínu, pan Vincenc ze Skutče, má být opravdu na co pyšný.

50
RC revue 6/2017

Kvadrokoptéra Eagle 550

Jako řídicí jednotka je dodávána Tarot ZYX-M. Jde o uzavřený systém, který je dodáván v setu obsahujícím všechny potřebné součásti. Jde o samotnou jednotku, napájecí modul PMU, GPS čidlo s integrovaným kompasem, USB převodník a modul se signalizační jednotkou. GPS čidlo má formu klasického puku a kvůli integrovanému kompasu je nutné jej fixovat. Podle absence dokumentace, popisující jakým směrem má senzor směrovat, to vypadá, že na orientaci nezáleží.

56
RC revue 6/2017

Folland Fo. 145 Gnat F. Mk. 1

Ve čtyřicátých a padesátých létech minulého století došlo k rychlému rozvoji proudových motorů, zvětšoval se jejich tah, s ním i rozměry a hmotnost. To vedlo k rychlým změnám jimi poháněných letounů. Letouny se zvětšovaly, zvyšovala se jejich rychlost a dostávaly rozsáhlé vybavení. Výsledkem byl nárůst hmotnosti a především jejich ceny. Menší státy ztrácely schopnost tento vývoj sledovat, kvůli svým omezeným prostředkům. Řada konstruktérů si toho byla vědoma a pokoušela se navrhovat jednoduché, velmi malé a lehké stíhačky s méně výkonnými motory. Určitým způsobem se tak opakovala situace z doby těsně před druhou světovou válkou, kdy vznikla řada takto koncipovaných návrhů. U nás se velmi lehkou stíhačkou s 375kW motorem Walter Sagita zabýval Ing. Pavel Beneš. Ve Francii se dostala do seriové výroby nepříliš úspěšná lehká stíhačka Caudron-Renault C.R. 714 s řadovým dvanáctiválcem o obdobném výkonu a dále takovéto snahy již nepokračovaly.

59
RC revue 6/2017

Přípravek na zhotovení maketových hlav šroubů

Rád bych čtenářům časopisu RC revue představil další „udělátko“ ze své dílny. V současné době pracuji na modelu parního remorkéru a dostal jsem nápad některé díly na modelu „přišroubovat“ maketovými šrouby. Vyžaduje to ale dostatek malých šestihranů na znázornění hlav šroubů. S pomocí dále popsaného přípravku je zvládne zhotovit každý.

65
RC revue 6/2017

Parní Vyžlovka 2017

Psa by nevyhnal! Tak nějak zněla předpověď meteorologů na sobotu 22. dubna 2017 a k naší smůle se strefili. Jakkoliv nás 1. duben na pražských Lužinách svým počasím mile překvapil, tentokrát bylo jasné, že zaplatíme tvrdou daň. Alespoň my z MoNaKa, co se o hladký průběh soutěžního srazu majitelů modelů lodí s parními stroji pravidelně staráme. Mimochodem, šlo již o 14. ročník.

66
RC revue 6/2017

RC Lochneska

Čtenáři RC revue mě již několik roků znají jako celkem univerzálního modeláře, který se rád o své celkem bohaté zkušenosti podělí i s ostatními na stránkách časopisu. Málokdo ale ví, že se již skoro čtyřicet roků věnuji i letním dětským táborům. V posledních létech se mi celkem daří skloubit modelaření a táboření. Díky tomu, že naše poslední tábořiště je u krásného rybníka u obce Svratouch na Českomoravské vysočině, vozím s sebou kromě motorové pily, kytary, vzduchovek, nářadí a spousty věcí k programu i RC modely lodí, v poslední době i hydroplán a dron Phantom 3.

70
RC revue 6/2017

Modellbau Wels 2017

Ve dnech 21.–23. dubna se na výstavišti v rakouském městě Wels konal pátý ročník modelářské prodejní výstavy, na které jsme nemohli chybět ani my. Cesta nám při slunečném počasí uběhla příjemně, to jsme však měli víc štěstí než rozumu, protože o padesát kilometrů dál na východ i na západ sněžilo a kamiony byly ve škarpách jako doma. Rád bych se však s menším zamyšlením vrátil k jedné z výše zmíněných číslovek. Pátý ročník znamená, že je tato významná modelářská výstava mezi ostatními zdaleka nejmladší.

72