RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 5/2017

RC revue 5/2017
1. května vychází páté číslo osmnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 5/2017 naleznete

Obsah časopisu RC revue 5/2017
RC revue 5/2017

Legenda se jménem Tiger Moth

Moje poslední dvě letadla byla zatroleně rychlá – dvoudmychadlový Dassault Rafale a „rudý ďábel“ Pilatus PC-21. Říkal jsem si, že už nejsem tak mladý, abych po obloze proháněl takovéto střely a že uzrál čas pro něco pomalého a klidného, s čím bych si v poklidu kroužil okolo hlavy a kochal se nízkými průlety a sem tam vylekal něco bezvýznamného na zemi, třeba zajíce či koroptev. Takže dvouplošník! Ten jsem ještě neměl, a tak započala fáze „teoretického modelaření“, které mám rád, protože se u něj dobře pije káva a kouká z terasy na zahradu. Mým starým snem byl a stále je Gloster Gladiator, takže jsem si z Anglie nechal poslat plány, zvětšil je a zhrozil se!

1
RC revue 5/2017

Minimaketa s gumovým pohonem 1 : 20 Bellanca Skyrocket III

Tento jednomotorový obchodní a turistický letoun hned brzy po svém vzniku překonal několik mezinárodních rekordů. Lehká celokompozitová stavba, turbokompresorem přeplňovaný výkonný šestiválec a přetlaková kabina mu umožňují dosahovat mimořádně vysoké rychlosti i velkého doletu. Uvážíme-li, že letoun má velmi čisté aerodynamické tvary, pak lze říci, že létá stejně dobře, jak vypadá. A protože má také dost velké rameno (vzdálenost ocasních ploch od křídla), tak je i mimořádně vhodnou předlohou pro stavbu minimakety poháněné gumovým svazkem. Tato úvaha se mi potvrdila velmi dobrými letovými vlastnostmi modelu a vysokou výkonností, například na soutěži OpenScale právě tato „dvacetinka“ byla jediná, která jak po startu z ruky, tak i ze země, dosáhla letového maxima.

12
RC revue 5/2017

Historický soutěžní motorový model Pedro

Podnětem k nakreslení výkresu a přípravy podkladů pro řezání stavebních dílů laserem byla žádost Zdeňka Hanáčka, který si chtěl tento model postavit pro soutěžní létání v rámci klubů SAM. Protože se mi model také líbil, ostatně komu ne – eliptické křídlo a ocasní plochy, eliptický průřez trupu… – tak jsem jej nakreslil. Takto řešené modely se ale mezi modeláři už moc běžně nestavějí. Přece jen je s nimi o trochu více práce. Konečný výsledek však stojí za tu trochu vynaloženého úsilí při stavbě navíc. Protože se model Zdeňkovi povedl a navíc i dobře létá, rozhodl jsem se poskytnout výkres tohoto soutěžního motorového modelu, jehož konstruktérem je legenda československého modelářství Radoslav Čížek, i dalším zájemcům o stavbu.

16
RC revue 5/2017

Dvanáctikanálový přijímač s telemetrií Spektrum AR12300T

V RC revue 4/2017 jsem popisoval nový šestikanálový přijímač AR6600T DSMX s vestavěnou telemetrií. Po vyzkoušení mi bylo jasné, že tato koncepce přijímačů je pro mé využití naprosto ideální a že těmito přijímači s vestavěnou telemetrií budu chtít postupně vybavit i své další modely. V řadě z nich mám ještě původní přijímače DSM2 bez telemetrie. Samozřejmě ne všechny mé modely čeká výměna a přezbrojení na DSMX. U některých telemetrie není nutná a systém DSM2 třeba v kombatových modelech, co máme se synem, bohatě postačuje. Jako první jsem výměnu přijímače nachystal u akrobatického dvojplošníku P3 Revolution s benzinovým motorem Evolution G62 (RC revue 12/2016 až 2/2017).

22
RC revue 5/2017

RC souprava Cadet PRO V4

Dost často se na stránkách časopisu věnujeme špičkovému vybavení, nejmodernější elektrotechnice a technickým skvostům. Čas od času se asi každý dostaneme do situace, kdy potřebujeme levný vysílač, ať už pro kamaráda začátečníka, nebo na nošení v batohu k nějakému jednoduchému EPP modelu. Právě takový je Cadet PRO V4 dodávaný ve verzi čtyř- nebo šestikanálového vysílače. Hned ze začátku zmíním cenu, která je velmi sympatických 1 290 Kč u čtyřkanálu a 1 690 Kč za šestikanálovou verzi.

24
RC revue 5/2017

Depronový Krajánek

Jsem zatížený na modely větroňů a nějakou dobu jsem se zabýval myšlenkou postavit si jednoduchou menší polomaketu kluzáku Z-24 Krajánek s využitím materiálu Depron. V představách jsem vycházel z toho, že takový model musí být snadno a rychle postavitelný a měl by alespoň na první pohled odpovídat předloze. Ve svém záměru jsem si chtěl ověřit použitelnost profilu řady Jedelski. V průběhu času jsem promyslel většinu detailů a po návratu z ústeckých aerovleků v květnu loňského roku jsem se pustil do kreslení co nejjednoduššího výkresu. Snažil jsem se zachovat maketové proporce, pouze jsem zmenšil šířku trupu o asi 9 mm.

26
RC revue 5/2017

153s Diplomat

áměrem bylo vytvořit model kategorie RC V2-PM s laminátovým trupem Universal z podniku ÚV Svazarmu Modela. Návrh modelu vychází z osvědčeného modelu, ovšem s amatérsky zhotoveným laminátovým trupem. Křídlo na výkrese je opatřeno profilem HQ 2,5/9, ovšem stejně vhodné a stavebně o něco jednodušší je použití profilu E205. Zkušenější modeláři, kteří umějí pracovat s pěnovým polystyrenem a polepovat jej dýhou (nejlépe wava), mohou křídlo zhotovit z těchto materiálů. Model není navržen se snahou o dosažení minimální hmotnosti, ale o dosažení hmotnosti předepsané pro tuto kategorii, tedy 800 g/cm3 zdvihového objemu motoru.

29
RC revue 5/2017

Zástavba elektromotoru do štíhlého trupu větroně

Asi před dvěma roky jsem byl postaven před problém, jak dostávat jednoduše do vzduchu maketu větroně Ventus o rozpětí 4,6 m – pokud možno bez vlečné. Nadchl mne skoro maketový pylon, který je v prodeji. Po jeho zástavbě jsem při zalétávání prožil infarktové situace, protože model byl v podstatě neřiditelný a jenom s velkým úsilím se mi jej podařilo dostat nepoškozený na zem. Pylon musel jít pryč a já se začal zabývat konstrukcí zástavby motoru do přídě trupu, ale tak, aby po demontáži šel model použít jako klasický větroň.

30
RC revue 5/2017

Pátá Velká moravská

V neděli 26. února 2017 se konal již pátý ročník soutěže halových akrobatů nazvaný Velká moravská v severomoravské Kopřivnici. Pořadatelem byl tradičně LMK Nový Jičín v čele s hlavním organizátorem Miroslavem Mužným. Po otevření haly se na tréninkové lety dostavilo celkem 24 pilotů z celé České a Slovenské republiky. Závod se tentokrát obešel bez účasti našich reprezentantů v kategorii F3P, kteří se v této době vraceli domů z právě ukončeného mistrovství světa v halové akrobacii ve francouzském městě Štrasburk.

32
RC revue 5/2017

Mistrovství světa v halové akrobacii

Přišla půlka února a česko-slovenská halová sezona byla v plném proudu. Většina soutěžících se po mistrovství republiky v Praze chystala na soutěže do Třebíče a o týden později do Kopřivnice, nicméně čtyři z nás se zabalili, vzali si dovolené v práci a volna ze školy a vyrazili na týdenní reprezentační výlet do Štrasburku ležícího ve Francii. I když je Francie na první pohled dost daleko, ve skutečnosti jsem to měl z domovského Týna nad Vltavou až do haly lehce přes 600 km a téměř přesně šest hodin jízdy, tedy v rámci pohodlného dojezdu v jednom – bez „kopilota“. Dva soutěžící, tedy spíše dvě bedny se soutěžními modely, do oktávky prostě nenacpete. Ve svém polepeném VW Transporteru jel Marek Plichta s Jiří Šotolou a Nikolou Soukupovou – bodovačkou zastupující Českou republiku.

35
RC revue 5/2017

Akrobatický dvouplošník z EPP Revo P3

Po úspěšném zalétání akrobatického dvouplošníku P3 Revolution s benzinovým motorem o zdvihovém objemu 62 cm3 (RC revue 1 a 2/2017) jsem si na internetu povšiml, že pražská firma RC Factory vyrábí model podle stejné předlohy, ale v EPP provedení o rozpětí 940 mm. V poslední době se mi celkem zalíbilo si k velkému osvědčenému modelu pořídit ještě jeden menší, někdy i nejmenší dostupný model. K dokonalosti jsme to se synem dostali u modelů F4U Corsair, které máme celkem čtyři. Moc dlouho jsem neváhal a model Revo P3 jsem si objednal s tím, že zima bude dlouhá a v zimě s „benzinem“ nelétám.

42
RC revue 5/2017

Cloud Dancer od Flying Wood

Po létech stráveným stavbou modelů z EPP jsem před loňskými Vánocemi začal pokukovat po nějakém konstrukčním modelu. Pohříchu stavebnic motorových modelů střední velikosti v rozsypu není mnoho, takže když jsem na internetových stránkách firmy Flying Wood narazil na model Cloud Dancer, bylo rozhodnuto. Tento model je legendou, od prvního uveřejnění v nějakém našem modelářském časopise (popis také později vyšel v RC revue 10/2009) se mi líbil. Model má proporce klasického modelu akrobatu z devadesátých let, dolnoplošník se štíhlým trupem, velkým křídlem a velkými ocasními plochami, na první pohled létavé letadlo!

46
RC revue 5/2017

Podzimní setkání jetů v Kalifornii Best in the West Jet Rally 2016

Malé letiště Elk-Hills Buttonwillow v jižní části kalifornského centrálního údolí se každoročně v říjnu stává dějištěm setkání předních amerických modelářů i účastníků z ostatních koutů světa, zabývajících se modely poháněnými proudovými motory. Pětidenní akce nazvaná Best in the West Jet Rally se tak i v roce 2016 stala nejvýznamnější přehlídkou jetů na západě Spojených států, a to bez ohledu na skutečnost, že lokalita je na desítky mil vzdálená od nejbližší civilizace – do Bakersfieldu, nejbližšího většího města, je to odsud skoro 50 km. Letiště Elk-Hills Buttonwillow se nachází v poklidné rovině okresu Kern nedaleko umělého zavlažovacího kanálu California Aquaduct mezi okolními farmářskými plochami, a tvoří je jen stará, záplatovaná, 995 m dlouhá a 15 m široká betonová dráha bez dalšího vybavení nebo jakéhokoliv zázemí.

52
RC revue 5/2017

Kvadrokoptéra Eagle 550

Stavbou a létáním s koptérami se zabývám již víc než pět let. Od začátku jsem se zaměřoval na vlastní konstrukce, a tak jsem vyzkoušel snad všechny možné materiály – od překližky až po uhlík a 3D tisk. Pro kolegy modeláře jsem tak typickým příkladem přístupu známého jako „I cesta může být cíl.“ Za těch pár let jsem vyzkoušel většinu dostupných open source řídicích jednotek a i několik komerčních. Přiznám se, že primárně používám open source jednotky. Z komerčních jednotek jsem pak doporučoval pouze jednotky DJI Naze jako „sázku na jistotu“ pro modeláře, kteří chtějí jednotku nebo celý set (s rámem F450) s jednoduchým použitím.

58
RC revue 5/2017

Replika letounu Metoděje Vlacha

V dnešní monografii se mohou čtenáři seznámit s replikou historického letounu, která byla postavena a uvedena do letuschopného stavu v roce 2002. Bylo to po devadesáti létech od prvního úspěšného vzletu původního letounu na vojenském cvičišti v Mladé Boleslavi (1912). Původní letoun navrhl a postavil Metoděj Vlach, který byl v létech 1908 až 1922 zaměstnán u firmy Laurin a Klement jako mechanik. Tehdy dvacetiletý, technicky zaměřený mladý muž se v první dekádě minulého století zajímal o vše, co souviselo s technikou, především o motory a obráběcí stroje. Pochopitelně jej zasáhla i aviatická éra, ovšem nepatřil mezi natolik finančně zajištěné jedince, aby se mohl věnovat svému zájmu o aviatiku naplno.

61
RC revue 5/2017

Jarní Lužiny 2017

Když zmizí led a sníh, vracejí se lodní modeláři po zimní přestávce z vyhřátých i nevyhřátých dílen zpátky k vodě, aby vyzkoušeli výsledky svého několikaměsíčního snažení, anebo zkrátka jen provětrali lodní modely, které již dávno mají. Srazy u Stodůleckého rybníka v Praze na Lužinách pod hlavičkou MoNaKa jsou pak ideální příležitostí, jak se sejít ve větším počtu. Protože termín tohoto prvního letošního setkání byl s předstihem stanoven na 1. dubna, dalo se od počasí čekat ledasco.

70
RC revue 5/2017

Šoupátkový stroj podle fotografií z internetu

Blížila se zima, což je čas, který se hodí k tvorbě nových věcí, protože se nedá jít na vodu. Co se dá dělat. Protože již musím věci dokončovat, popadl jsem duralové šasi stroje, které jsem si před asi deseti léty zhotovil ve dvou exemplářích v záchvatu nadšení, ale pak mně došly síly, protože asi začala závodní sezona. Na internetových stránkách pana Brouarda se daly najít odkazy na výkresy stroje, podle nichž už dva kamarádi a kolegové postavili své opravdu nádherné výtvory – určitě o nich napíší – ale já jsem si vzal tyto výkresy, ostatně tak, jako vždy, jen jako inspiraci. Nejsem tak zručným strojařem, a proto jsem je musel trochu pozměnit.

72
RC revue 5/2017

Obrněný transportér OT-64 SKOT v měřítku 1 : 10

Je to už pár let, co jsme s kamarádem popíjeli ve sklípku a samozřejmě přišla řeč na vojnu. Povídali jsme si, co jsme za mlada zažívali a jak jsme jezdili s vojenskou technikou. Kamarád vzpomínal na léta, kdy nám dvacetiletým klukům stát svěřil do rukou drahou techniku a nechal nás řídit třeba takový patnáctitunový kolos, jako byl SKOT, který jezdil stejně rychle jako škodovka jeho táty. A kamarád dostal nápad. „Člověče, ty stavíš modely lodí, co kdybys postavil třeba OT-64? Ono by to taky plavalo a navíc i jezdilo, to hned tak nikdo nemá!“

74