RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 1/2017

RC revue 1/2017
1. ledna vychází první číslo osmnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 1/2017 naleznete

Obsah časopisu RC revue 1/2017
RC revue 1/2017

International Indoor Fly In 2016 Nijmegen, Nizozemí

Minulý rok jsme se účastnili s „pjašivými“ Pražáky halové minimaketářské akce Interscale 2015 v krásné hale a ještě krásnějším nizozemském městě Nij­megen. Od té doby jsme si pohrávali s myšlenkou účasti v případě pořádání podobné akce v dalších létech. A co by člověk nechtěl, na internetu se objevila a v našich e-mailových schránkách přistála zpráva s předmětem International Indoor Fly In 12.–13. 11. 2016!

9
RC revue 1/2017

Vysílač JETI DC-24

Již je tomu nějaký pátek, kdy světlo světa spatřil první vysílač od firmy JETI model označený DC-16. Takový boom, jaký firma JETI způsobila, asi očekával málo kdo. Myslím si, že můžeme mluvit téměř o revoluci, když vezmeme v potaz, že například firma Weatronic k němu chtěla nabídnout alternativní vysílače, avšak nakonec již ukončila svoji činnost.

15
RC revue 1/2017

Nabíječ Corally Eclips 2240 Dual 240 W

V dnešní době masivní elektrifikace všech modelářských činností se výrobci snaží dodat na trh i řadu nejrůznějších nabíječů. Nabídka je poměrně široká a je možné si vybrat nejen podle vlastností, ale i podle výrobce nebo stavu peněženky. Značka Corally je spjatá především s automodeláři, nicméně v poslední době nabídku svých produktů rozšiřuje i na další modelářská odvětví. Její výrobky u nás prodává firma Astra z Uherského Brodu, která naší redakci nabídla k vyzkoušení nabíječ Corally Eclips 2240 Dual 240 W. Jde o duální kompaktní přístroj se síťovým zdrojem, který já osobně upřednostňuji. Proto jsem se jej rád ujal.

18
RC revue 1/2017

Mikroserva SG90

Na dražebním portálu Aukro jsem zakoupil serva SG90 po 49 Kč a stejně označená serva u firmy Bighobby po 96 Kč. Žádná ze serv nejevila závad, chod byl bez záškubů a při současném provozu dvou serv jsem nezaznamenal postřehnutelné rozdíly v linearitě a úhlové výchylce. Obě serva mají převody hojně namazané vazelínou. Jaké jsou ale mezi servy rozdíly kromě ceny? Na první pohled se zdají být stejná.

21
RC revue 1/2017

Motorizovaný kluzák Šedý vlk

Před sedmi léty jsem postavil model větroně El-2M Šedý vlk, který byl k vidění na různých setkáních modelů historických větroňů, kde vzlétal jak aerovlekem, tak gumovým lanem na svahu. Článek o tomto modelu byl zveřejněn v RC revue 2/2013. Skutečný kluzák však byl při konstrukci Ing. Ludvíkem Elsnicem v roce 1933 uvažován i jako motorizovaný. Jsou dochované fotografie jak montáže motorů na pylon nad křídlo v tažném i tlačném uspořádání, tak montáž dvouválcového motoru nad přídí trupu. Již při stavbě modelu jsem proto do dvou předních přepážek pod potah zalepil čtyři ocelové matice M5.

22
RC revue 1/2017

První ročník Holíč indoor

Česko-slovenskou halovou sezonu 2016-17 jsme vloni zahájili 19. listopadu ve slovenském městě Holíči, asi hodinu cesty od Brna. Organizace se ujal Model Aerobatics Team Holíč spolu s Modelářským klubem AST Hodonín, tedy organizační tým, který stál za úspěšnými a oblíbenými soutěžemi v nedalekém Hodoníně. Organizátor myslel i na takové detaily, jako tipy na ubytování pro soutěžící ze vzdálenějších koutů obou republik. Zasoutěžit si a vyhrát přijel i jediný rakouský účastník a jeden z nejlepších pilotů v Evropě Martin Brandmüller.

26
RC revue 1/2017

Akrobat Extra 330 LT SuperLITE

Společnost RC factory po velkém úspěchu modelu Edge 540 V3 SuperLite představila nový model Extra 330 LT SuperLITE. Za konstrukci modelu je opět zodpovědný Jan Špatný, reprezentant České republiky v halovém létání, který se aktuálně připravuje na mistrovství světa v halové akrobacii ve Štrasburku. Model je vyroben ze 4mm expandovaného polypropylenu s kvalitním potiskem. Moc se mi líbí vyobrazené hodinky Breitling (významný sponzor letectví) na levé polovině křídla, SOP a na spodní části celého křídla.

29
RC revue 1/2017

Premier Aircraft QQ Extra 300

Bez debaty, aj my modelári sme rôzni. Obrazne, niekto uprednostňuje iba chutnú domácu stravu, iní nepohrdnú mrazeným polotovarom a občas takmer každý z nás navštívi fast food. A hoci k tomu nedochádza často, jedlo zo stánku si tiež môže zaslúžiť michelinskú hviezdu. Kuchárom musí ale byť skutočný majster svojho remesla a tým Quique Somenzini nesporne je. Argentínčan žijúci v USA, víťaz mnohých svetových súťaží v kategórii F3A a Freestyle, duchovný otec 3D akrobacie, konštruktér a konzultant v renomovaných modelárskych firmách. V roku 2013 sa stal spoluzakladateľom firmy Flex Innovations, ktorej súčasťou je značka Premier Aircraft ponúkajúca akrobatické modely nielen klasickej, ale aj „penovej“ konštrukcie.

32
RC revue 1/2017

RC polomaketa sportovního letadla na elektropohon Skyper GT9

Tento pohledný sportovní ULL/LSA stroj je další úspěšnou celokovovou konstrukcí slovenské firmy Tomart Aero, jejíž sídlo i výrobní haly leží v Prešově. Byly postaveny dva prototypy Skyperu a oba podstoupily nejrůznější zkoušky. Prototyp s imatrikulační značkou OM-M754 je zkoušen na Slovensku, druhý označený D-MKKR u budoucího německého odběratele. V současné době se připravuje sériová výroba. Skyper GT9 je dvoumístný moderní celokovový hornoplošník vhodný pro letecký výcvik, aeroturistiku, fotografování a filmování ze vzduchu či pro aerovleky lehčích kluzáků, případně jen pro létání pro radost. Má vynikající letové vlastnosti, prostorná kabina s velkým zavazadlovým prostorem přístupným zvenku poskytuje v této kategorii letadel výjimečný komfort. Letoun má i nízké provozní náklady. Je vybaven tříkolovým podvozkem a pohání jej motor Rotax 912-100Hps s třílistou stavitelnou vrtulí. Objem nádrže je 92 l. Skyper je možné vidět v letu i na zemi na letišti v Ražňanech u Prešova i s předchozím typem firmy Tomart Aero – Viperem SD4.

37
RC revue 1/2017

Ohlédnutí za 24. mistrovství světa pro RC makety letadel

Vracím se ještě jednou ke světovému šampionátu RC maket letadel kategorií F4C a F4H, které se konalo poblíž města Ploiesti v Rumunsku. Než se budu zabývat technickým vybavením současných maket, rád bych vás seznámil s tím, co musí každý reprezentant splnit dříve, než se takovéhoto mistrovství světa zúčastní. Nemám však na mysli výkonnostní úroveň, díky níž je zařazen do reprezentačního družstva České republiky – ta je samozřejmostí. Účast na mistrovství světa, ať se koná kdekoliv, není vůbec levnou záležitostí ani pro Svaz modelářů České republiky, který reprezentační družstva na šampionáty vysílá, ani pro všechny členy reprezentačních družstev.

44
RC revue 1/2017

Akrobatický dvouplošník P3 Revolution

Mezi svými akrobatickými modely jsem několik roků provozoval dvojplošník Christen Eagle o rozpětí 1 550 mm s motorem MVVS 30 (RC revue 10/2007). Postupně – jak jsem se dostával v akrobacii dál – mně přestával tento model stačit a létal jsem s ním čím dál méně, až jsem jej vloni už nevytáhl z „hangáru“ vůbec. Nakonec jsem jej přenechal kolegovi na letišti a začal se dívat, co místo něj. Přece jen létání s dvouplošníkem s benzinovým motorem je trochu jiné, než s jedním křídlem. Už i piloti skutečných letadel říkali, že dvě křídla umějí víc.

48
RC revue 1/2017

D.H. 89 Dragon Rapide z Itálie

Maketa známého dvoumotorového dvouplošníku De Havilland D.H. 89 Dragon Rapide v měřítku 1 : 6 je postavena podle zachovaného stroje, který je vystaven v britském muzeu Shuttleworth Collection ve městě Old Warden, které leží asi čtyřicet kilometrů severně od Londýna. Postavil jsem ji především podle výkresové dokumentace, kterou detailně zpracoval Robert Sweitzer; sestává z 80 výkresů! Tyto i další plány nyní prodává Jerry Bates na internetových stránkách www.jbplans.com. Podle mého názoru jde o nejlepší a nejpřesnější plán, který je na toto letadlo možné sehnat. Když už jsem plán měl, nemohl jsem odolat a v roce 2014 jsem se rozhodl postavit svého vlastního Dragon Rapida.

51
RC revue 1/2017

Postavme si za babku FPV Race Quadcopter 250

Minule jsme začali se stavbou FPV závodního stroje. Dnes jeho stavbu dokončíme a nastavíme jej. Jak už jsem psal minule, pokud stavíte tak jako já s řídící deskou Naze32 rev.6 a koupili jste ji na internetu i s plastovou krabičkou, myslete na to, že některé „šarže“ mají na krabičce špatně natištěnou šipku. Při pohledu shora a letu od nás musí USB konektor mířit vpravo. Desku je potřeba ve stroji umístit do středu co nejblíže k těžišti. Používám k tomu účelu tlustou oboustranou samolepicí pásku, která současně tlumí vibrace, a k fixaci ještě elektrikářský stahovací pásek. Přebývající část servokabelů od regulátorů jsem ovinul kolem sloupků rámu. Jasně, nejlepší by bylo je zkrátit, ale stavíme tréninkový stroj a ne speciál, takže nás ty dva gramy hmotnosti navíc nezabijí.

56
RC revue 1/2017

116s Adam

V nabídce stavebních plánků, vydávaných naší redakcí, chybí již delší dobu jednoduchý školní motorový model. Takový, který dokáže postavit i nepříliš zkušený modelář pokud o všem má za sebou alespoň jednopovelový RC větroň Lion či v kroužku stavěnou A jedničku. Dále popsaný model vychází koncepčně z přece jen poněkud staršího modelu Atlas, jehož plánek vyšel v Modeláři již před čtrnácti lety a který se přesto pro svoji jednoduchost a dobré letové vlastnosti objevuje dodnes i na oblastních soutěžích. Pokud je opatřen dobrou „šestapůlkou“ a ovládán pilotem, který „umí“, dokáže úspěšně konkurovat i soutěžním speciálům.

60
RC revue 1/2017

Fieseler Fi 156 Storch (K-65 Čáp)

Fieseler Fi 156 Storch (Čáp) se stal během druhé světové války nejznámějším letounem firmy Fieseler. Byl to letoun kategorie STOL, poprvé vzlétl počátkem roku 1936. Příčinou jeho úspěchu bylo především aerodynamické řešení křídla, které mělo pevné sloty po celém rozpětí a štěrbinová křidélka a štěrbinové vztlakové klapky po celé odtokové hraně. Letové zkoušky ukázaly, že vlastnosti stroje předčily všechna očekávání. Pro vzlet potřeboval letoun dráhu kratší než 60 m, při normálním přistání méně než 20 m. Letoun byl schopen i velmi strmého přistání – s výškovkou dotaženou na doraz, s plně vysunutými vztlakovými klapkami a s motorem na volnoběhu se prosedal strmě pod úhlem nějakých 75°.

61
RC revue 1/2017

O našich modelech letadel, o jejich konstrukci a stavbě

U dvoumotorových maket, které jsem postavil dvě, a to Vickers Wellington Mk.IC o rozpětí 3,5 m a Siebel Si 204B o rozpětí 3,7 m, se mi podařilo nepřekročit hodnotu zatížení nosné plochy 160 g/dm2, což byla jedna ze základních podmínek realizmu letu. V této souvislosti bych se ještě rád zmínil o poznatcích s využitím zařízení pro zvýšení vztlaku. Nejprve jsme použili sloty a štěrbinové vztlakové klapky v roce 1995 na maketě K-65 Čáp (Fi 156 Storch) o rozpětí 3 m. Jejich modelová konstrukce byla navržena podle předlohy. Model zalétával syn a překvapila nás nízká letová rychlost Čápu.

64
RC revue 1/2017

O letectví převážně modelářském

Letadla lehčí vzduchu Tato letadla zvaná též aerostaty nelétají. Jen se ve vzduchu vznášejí. Pokud jsou opatřena nějakou pohonnou jednotkou, jsou nazývány vzducholoděmi a mohou se celkem úspěšně pohybovat i ve větrném počasí. Ty bez motoru, nazývané balony, jsou vydány napospas vodorovnému i svislému atmosférickému proudění. Mohou sice měnit směr letu, ale jen tehdy, pokud změní i výšku, v níž vane vítr jiným směrem. Atmosféra země působí na všechna tělesa v ní ponořená podle legendárního Archimédova zákona statickým tlakem. Ten je výsledkem tíhy vzduchu nad uvažovaným místem.

68
RC revue 1/2017

DPOV, Satria Micro Magic Cup 2016

V roce 2016 se konal v Olomouci na krásném a RC plachetnicím zaslíbeném areálu Amerika již čtvrtý ročník seriálu závodů plachetnic třídy Micro Magic, tentokráte pod názvem DPOV, Satria Micro Magic Cup. Seriál si získává čím dál větší oblibu, a tak se snaží členové pořádajícího klubu o co možná největší vylepšování organizace závodů. Pro ročník 2016 přislíbili sponzorskou spolupráci jak tradiční partner modelářský obchod Satria Olomouc, tak i nový sponzor Dílny pro opravy vozidel Přerov. I letos se seriál skládal ze čtyř závodů, z toho jeden – dvoudenní – byl zařazen i do seriálu závodů mistrovství České republiky v dané třídě. Pro všechny účastníky je vždy v místní restauraci Amerika připraven výborný oběd. Výsledky do celkového pořadí v seriálu MMC se počítají podle složitého vzorce (Body = {101 + 1 000 . [log(z) – log(p)]} . koeficient) používaného v olympijském jachtingu, který zohledňuje počet účastníků regaty.

72
RC revue 1/2017

Plachetnice Footy v Čechách 2016

Jak jsem informoval v loňském červnovém vydání RC revue, též na území Čech jsme se v roce 2016 rozhodli vypsat seriál soutěží pro modely plachetnic třídy Footy. Důvodem bylo dát možnost drobného soutěžního vyžití i těm, kteří to na akce Moravského poháru mají z ruky. Oba seriály běží paralelně pod hlavičkou IFCA CZE. Seriál pěti soutěží v Písku a Praze pod pořadatelskou taktovkou MoNaKa neblaze poznamenalo jen období podzimních výlovů, kdy jsme poslední soutěž v Praze na Lužinách museli posunout až na listopadový termín. Ale to bych předbíhal.

74
RC revue 1/2017

Kotel, strojek, kotel a zase kotel

Jednoho podzimního dne jsem se rozhodl, že si zase trochu zamodelařím, jen tak pro radost. Na začátku jsem ale netušil, že to bude trvat přes půl roku. Chtěl jsem postavit něco funkčního, ale pro změnu by to mohly být stacionární stroje. Tedy ne funkční modely lodí. Věděl jsem, že mi v dílně leží ladem nevyužitý malý kotel, který není zrovna nejlepší. Takže jsem jej trochu zrenovoval, vyměnil opálené dřevěné obložení, vše vyčistil a znovu natřel a připevnil na malou dřevěnou destičku, aby celek lépe vypadal. Výstupní mosazná trubka páry má vnitřní průměr pouze 2 mm, což je málo. Nechal jsem ji být, neměl jsem v úmyslu kotel funkčně používat.

76