RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 7/2015

RC revue 7/2015
1. července vychází sedmé číslo šestnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 7/2015 naleznete

Obsah časopisu RC revue 7/2015
RC revue 7/2015

Jak začít? (S modelařením)

Daniela jsem vzal občas na modelářské letiště v Litomyšli, a když projevil zájem o létání s modelem, zahájili jsme přípravu tím, že jsem vytáhl dvacet let stará soutěžní házedla a začal ho zasvěcovat do létání s nimi. Docela ho to bavilo, takže jsme nainstalovali do počítače simulátor a trénink začal. Se skutečným modelem začal létat až po měsíci, po mnoha hodinách létání na simulátoru. Původně jím byl FMS, který na první pokusy dobře posloužil, ale když jsem viděl Danielovy výsledky a bylo třeba pokročit, pořídil jsem mu simulátor Aerofly. Myslím, že to bylo velkým přínosem pro nácvik pilotáže, s FMS se to nedá vůbec srovnávat.

8
RC revue 7/2015

57s Kiwi

Při navrhování bylo cílem postavit soutěžní model pro kategorii RC-M1, který by se dal použít s minimálními úpravami i pro soutěžení v kategorií RC-M2. Měl to tedy být model dostatečně rychlý, pokud možno aerodynamicky čistý a v neposlední řadě i vzhledný. To vše nemělo být spojeno s mimořádnou pracností. Výsledek je znám – model byl uveřejněn na titulu časopisu Modelář č. 2/73 a vyvolal pozornost na svůj druh až nečekanou; vydání plánku je odpovědí autora a redakce všem, kdož se nějak ozvali. K pohonu prototypu zvolil autor motor TONO 3,5 RC, což předpokládá používat ovládání otáček.

10
RC revue 7/2015

Soutěž historických modelů v Litomyšli

V neděli 17. května 2015 se na modelářském letišti v Litomyšli konala soutěž historických modelů. Den předtím jsem byl sice ještě na jiné akci, ale v Litomyšli jsem byl už v loňském roce a schází se tam tak prima parta, že jsem po čtyřech hodinách spánku rozlepil víčka, nasedl do auta a vyrazil. Počasí po cestě vypadalo teple a přívětivě, nicméně po příjezdu na místo a opuštění vozu jsem zjistil, že je velmi chladno a vane silný nárazový vítr. Již v době mého příjezdu značná část soutěžících hledala v polích ulétnuvší model, naštěstí úspěšně a podobná situace se již neopakovala.

11
RC revue 7/2015

60 roků od 1. celostátní spartakiády

Tradici veřejných tělovýchovných vystoupení v českých zemích zahájil 1. Všesokolský slet roku 1882. Jedenáctý v pořadí v roce 1948 byl prvním poválečným a bohužel také posledním předlistopadovým Všesokolským sletem. Sokolská idea tím ale nezanikla a zejména tradice masových sportovních vystoupení zůstala potenciálem, na který bylo možné navázat, i když byly za vzor kladeny okázalé spartakiády v Sovětském svazu.

12
RC revue 7/2015

Šestikanálové přijímače Spektrum DSMX AR610 a AR610C

Po zkouškách nových pultových RC souprav Spektrum DX10t (RC revue 8/2012) a DX18t (RC revue 1/2015) jsem obě se synem začal intenzivně používat a nalétal jsme s nimi desítky hodin za nejrůznějších podmínek a na různých letištích. Několik roků provozu u DX10t je dostatečná doba na dokonalé prověření celého systému vysílač/přijímač. Protože jsem před DX10t několik let úspěšně provozoval jeden z prvních vysílačů pracujících na frekvenci 2,4 GHz u nás – Spektrum DX7 – měl jsem v několika modelech přijímače se systémem DSM2: AR7000, AR6100 a další. Výrobce uvádí plnou kompatibilitu starého systému DSM2 a nového DSMX, jímž jsou vybaveny nové RC soupravy Spektrum.

16
RC revue 7/2015

Sekvencér, cyklovač, blikač nebo regulátor pod 100 korun? Není problém!

Minule jsem vám slíbil, že si tentokrát postavíme monitor WiFi pásma. Není to tak dávno, co jsme každou návštěvu na letišti zahajovali obchůzkou kolegů modelářů s dotazem, jaký mají kanál. Když měl někdo stejný, musely se přehazovat krystaly ve vysílači i přijímači, a když byly všechny naše kanály obsazené, měli jsme prostě smůlu. Je zajímavé, jak velmi rychle proběhla modelářská wifirevoluce. Stačilo snad jen pět let a dnes je ten, kdo přijde na letiště s „dlouhým prutem“ považován spíš za exota. Je pravda, že už nemusíme hlídat, kdo má obsazený který kanál. Stačí zapnout vysílač, ten si sám proskenuje celé pásmo a obsadí volné kanály. Ale pokud nás zajímá, jak „husto“ je kolem nás, nebo pokud máme podezření na silné rušení, následující zapojení by mohlo vyřešit náš problém.

18
RC revue 7/2015

Zrádné banánky

Volal mi kamarád, že mu odumřel nabíječ – při nabíjení se prý na displeji objevují chaotické údaje – a vyslovil přání, zda bych mu nějaký vhodný nabíječ nevybral a neobjednal. Učinil jsem tak, nabíječ přišel, vyzkoušel jsem jej a spokojen předal kamarádovi. Večer mi rozčarován a docela naštván volal, že je přístoj vadný, nelíbí se mu a dělá to samé jako původní nabíječ. I zbystřil jsem. Vzal jsem si nabíječ zpět, vyzkoušel jej, zkontroloval i údaje, zda jsou věrohodné. Vše bylo v pořádku a s tím jsem se ke kamarádovi s nabíječem rozjel. Když jsem uviděl jeho nabíjecí kabely a zejména konektory – banánky – které vypadávaly ze zdířek nabíječe, bylo mi jasné, že závada je mezi židlí a přístrojem.

21
RC revue 7/2015

Slingsby Kirby Gull

V posledních létech jsem se jako divák účastnil setkání velkých modelů kluzáků a větroňů, které mě natolik okouzlily, že jsem se rozhodl také si nějakého velkého větroně – tak kolem tří metrů rozpětí – postavit. Chtěl jsem něco historického, s rokem vzniku předlohy kolem třicátých let minulého století, a nic moc okoukaného. Po brouzdání na internetu, mě padl do oka větroň Slingsby Kirby Gull pocházející z Velké Británie.

22
RC revue 7/2015

RC kluzák Vosa-S

Vosa je jednoduchý školní kluzák zkonstruovaný Radoslavem Čížkem, který na konci čtyřicátých let minulého století stavěl snad každý začínající modelář. V RC revue 1/2015 je na straně 5 zmínka o soutěžích Vosí ligy v Severních Čechách, jež pořádá LMK Terezín. Protože jsem se chtěl tohoto seriálu zúčastnit, rozhodl jsem se postavit si Vosu-S z roku 1949. K dispozici jsem měl jen plánek formátu A4, takže jsem jej překreslil do měřítka 1 : 1 a zapracoval do něj všechny potřebné úpravy pro RC ovládání podle pravidel Vosí ligy. Rovněž jsem upravil konstrukci pro použití dnes bežnějších materiálů, především balzy. Výkres jsem zpracoval co nejpodrobnější a se všemi podrobnostmi, aby mohl model postavit i nepříliš zkušený modelář. V popisu stavby se zaměřím především na detaily, které se z výkresu nedají vyčíst.

22
RC revue 7/2015

Eurotour F5J – Lanškroun 2015

Ačkoliv soutěže kluzáků s elektrickým pohonem patří k nejmladším modelářským kategoriím, mají již za sebou velmi bohatou historii. Všichni „elektřinou nakažení“ modeláři ještě poměrně nedávno vzhlíželi k modelům „královské“ FAI kategorie hotlinerů pro průletové soutěže, které byly poháněny sedmadvaceti NiCd články, nebo se naopak sami účastnili soutěží národní kategorie „termických sedmičlánků“. Poněkud bouřlivý vývoj elektroleteckých kategorií v České republice, vedený snahou o snížení vysokých nákladů na pořízení modelu a přiblížení soutěžení s elektrolety i běžným modelářům, vedl ke vzniku pestré nabídky: RCEN, RCEO, RCEJ, RCEK, RCEV… Soutěžící mají možnost volby mezi cenou a technickou úrovní modelu na straně jedné, a formou hodnocení soutěžního výkonu na straně druhé.

30
RC revue 7/2015

Extra 330 SC o rozpětí 2,25 m

Když jsem po třech skvělých sezonách rozbil svého Yaka 54 od firmy Hyperion, stále odkládaný výběr nového modelu se stal poněkud více aktuálním. Ale znáte to. Existuje takových letadel, některé padnou do oka hned, některá se nám nelíbí, ceny se liší podle výrobce a reference na letové vlastnosti často nejsou k dispozici. Hledal jsem akrobatické a 3D letadlo o rozpětí 2,2–2,25 m s co nejnižší letovou hmotností pro pohon elektromotorem s 12s 5 000mAh Li-pol baterií (benzinový motor je pro tuto kategorii v podstatě nesmysl a celkově vychází dráž). Poměrně klikatou cestou jsem se nakonec dostal k modelu Extra 330SC od firmy Pilot-RC. Pro představu uvádím, že jde o firmu, která umí kvalitně stavět letadla, ale nemají takové tovární piloty, a tak rychlý vývoj jako firmy ExtremeFlight nebo 3DHS.

34
RC revue 7/2015

Jarní soustředění jetů v Suché

O víkendu 16. a 17. května se na krásném modelářském letišti jménem Modelpark Suché, které se nachází mezi Teplicemi a Ústím nad Labem, konalo jarní soustředění modelů s pohonem proudovými motory. Vloni bylo na této akci sychravo a deštivo, letošní ročník se počasí vydařilo mnohem lépe. V sobotu asi ve čtyři hodiny ráno jsem tedy měl ve stanu prostor popřemýšlet si s jektajícími zuby o výhodách teplejšího spacího pytle, ale pak už následoval krásný jarní den, sice s občasnou oblačností, ale vcelku teplý a pouze se slabým větrem bez poryvů.

42
RC revue 7/2015

1. Hodonín F3M & RCAS open

Po vcelku úspěšném zvládnutí organizace halové soutěže v Hodoníně v říjnu 2014 (RC revue 12/2014) jsme s bratrem zvažovali možnost uspořádat i soutěž obřích akrobatických modelů, kterým se rovněž věnujeme. Důvodů bylo hned několik: Závodů velkých akrobatů není v České republice příliš mnoho, halová soutěž prověřila, že námi sestavený tým organizátorů je schopen pořádat sportovní klání na potřebné úrovni, a také rozloha a dispozice našeho domovského letiště Aeroklubu Holíč dávaly naději, že bychom mohli tento závod obstojně uspořádat. Koncem roku 2014 tedy začala první jednání s Aeroklubem a na podzimní schůzce pilotů F3M na letišti Czech Heaven, kde jsme prověřovali zájem pilotů cestovat na jih Moravy, padlo rozhodnutí, že závod uspořádáme 30. května 2015 na letišti Aeroklubu Holíč.

44
RC revue 7/2015

Benzinový motor MVVS 50 IRS

Známý brněnský výrobce modelářských motorů ani po 60. létech své existence neztrácí dech a stále nabízí našim a v poslední době především zahraničním modelářům výkonné a velmi kvalitně vyrobené benzinové modelářské motory. Kromě víceválcových typů, tvořících největší část exportu, určených pro špičkové soutěžní létání, má firma MVVS ve své nabídce i jednoválcové motory nižších kubatur, určené i pro sportovní a rekreační létání s většími modely. Dnes si představíme motor MVVS 50 IRS. Je již na trhu nějakou dobu a svým výkonem patří mezi lídry „padesátkové“ kategorie. Konstrukčně vychází ze svého předchůdce – motoru MVVS 58 – který v době svého vzniku byl revolučním počinem firmy, vyrábějící v té době běžné spotřební „žhavíky“. Sám jeden z prvních motorů MVVS 58 mám a řadu roků jej bez sebemenších problémů úspěšně provozuji v modelu Extra 260 o rozpětí 2 400 mm.

48
RC revue 7/2015

Pilatus Porter opäť žije!

Môj model Pilatus Porter s rozpätím krídla 2 540 mm a hmotnosti cca 9 kg poháňaný benzinovým motorom MOKI 45 cm3 mi robí už pár rokov veľkú radosť svojimi výbornými letovými vlastnosťami. Pôvodne vlekal vetrone, ale ja som s ním zatiaľ vlekal len našu klubovú reklamu. V kokpite sedí Pat a Mat, a preto často musí vzlietať hlavne na žiadosť najmenších návštevníkov našich leteckomodelárskych akcií. V RC revue 4/2012 som o jeho repase po získaní od priateľa Mira Bigoša napísal článok s titulkom Malý repas staršieho Pilatusa Portera.

50
RC revue 7/2015

Maketa Dassault Rafale

Je léto roku 2013, dílnu mám kromě několika málo letadel prázdnou, užívám si prázdnin a říkám si, co všechno budu asi přes zimu stavět. Vlastní plány nemám žádné, nechávám to většinou na kamarádech a na zákaznících. Některý z letních horkých dnů mi volá kamarád ze Švýcarska, že mi za týden přivezou nějaké modely na opravu, ale rádi by si u mě nechali postavit model Rafale. Celkově jsem přikyvoval a vnímal spíše horko venku než obsah telefonátu. Vše se změnilo, jakmile mi hlas v telefonu říkal o uvažovaném pohonu dvěma proudovými motory, každý o tahu 30 kg. Začal jsem možná i slintat… Kluci ve Švýcarsku si vybrali model Rafale v měřítku 1 : 5 od výrobce Aviation Design ve vojenské francouzské kamufláži.

52
RC revue 7/2015

Blade 350 QX3

Blade 350 QX3 je již třetí verzí této kvadrokoptéry značky Blade, spadající pod modelářský gigant Horizon Hobby. Oproti předchozím je hlavní změnou umístění GPS antény na sloupku, aby nebyla rušena elektronikou a umožňovala rychlejší a přesnější načtení polohy. Kvadrokoptéra Blade 350 QX3 je dodávána v několika verzích, já jsem zkoušel verzi s vysílačem Spektrum DX4 DSMX, kamerou a gimbalem. Při výrobcem udávané vzletové hmotnosti 955 g včetně kamery (já navá- žil 975 g) a průměru rotorů 8,27 palce patří Blade spíše mezi menší a lehčí stroje na trhu. Velikost a hmotnost v tomto případě ale neubírají na kvalitě – Blade 350 QX3 totiž nese tříosý stabilizovaný brush­less gimbal s Full HD 1 080 p / 60 fps kamerou, která umí pořizovat i fotografie o rozlišení až 16 megapixelů.

58
RC revue 7/2015

Překližková trikoptéra

Každý typ ESC se programuje trochu jinak a také jiným firmwarem. V následujících řádcích popíši přeprogramování již dříve zmíněných ESC typu HK-30A. Na tomto místě by se asi hodilo napsat, že při dodržení postupu popsaného dále zvládne naprogramování i naprostý laik. Bohužel to není pravda. Přeprogramování mohu doporučit jen tomu, kdo má alespoň elementární znalosti z oboru elektroniky a již něco podobného dělal. Také je zapotřebí určitá manuální zručnost, protože pracujeme s citlivými a drobnými součástkami. Následující řádky lze brát jako souhrn informací a vodítko pro stavitele, kteří již nějaké zkušenosti s elektronikou mají a jen nevědí, jak konkrétně v tomto případě postupovat.

62
RC revue 7/2015

Ultralight Sparrow ML

Ultralehký letoun Sparrow ML vyrábí letňanská firma Wolfsberg letecká továrna s. r. o., která byla založena v Praze v roce 1998. Navázala na dlouholetou tradici letecké výroby podniku Letov, který byl založen v roce 1918 vládou Československé republiky speciálně pro výrobu vojenských letadel. Firma Wolfsberg do povědomí veřejnosti vstoupila vývojem dvoumotorového osmimístného letounu Raven 257, jehož certifikace byla zastavena kvůli vysokým finančním nákladům. Po zmrazení tohoto projektu zakladatel a majitel firmy Ing. Alec N. Clark rozhodl, že firma zahájí vývoj ultralehkého letounu.

64
RC revue 7/2015

Evropský pohár NAVIGA NSS Kristýna 2015

Minisail.cz a Klub lodních modelářů Admiral Jablonec nad Nisou uspořádali ve dnech 15. až 17. května 2015 v pořadí již 8. ročník Evropského poháru RC maket plachetnic tříd NSS na nádrži Kristýna v Hrádku nad Nisou. Na hladkém průběhu jediné letošní mezinárodní akci lodních maket NS na našem území se pochopitelně podílela – alespoň sponzorsky – řada dalších subjektů z blízkého i vzdálenějšího okolí. Soutěž přilákala lodní modeláře z České republiky, Polska a Ruska. K vidění bylo 10 plachetnic NSS-A, 12 NSS-B a 3 NSS-C. S celkovým počtem 25 startujících modelů můžeme hovořit o znatelném poklesu počtu účastníků (vloni bylo k vidění 40 modelů).

71
RC revue 7/2015

Parní Vyžlovka 2015

V sobotu 23. května 2015 se na hrázi vyžlovského rybníka odehrával v pořadí již dvanáctý soutěžní sraz modelů lodí s funkčními parními stroji, a to za účasti tří slovenských lodních modelářů a devíti českých. Klání započalo jízdami lodních modelů s pohonem lodní vrtulí (13 modelů), přičemž trať byla s ohledem na zkušenosti z minulosti výrazně zkrácena a jelo se jen jedno kolo. Jízdní časy, jakožto jediný hodnocený bod, se pohybovaly kolem jedné minuty. Každý parník, pokud nedošlo k technické závadě, tak na jedno zatopení pod kotlem v krátkém sledu absolvoval dvě soutěžní jízdy.

72
RC revue 7/2015

Prodloužený člun Borkum na závodech v Au

Koupí originálních trupů lodi Borkum a stavbě dvou člunů, o nichž jsem psal v RC revue 5/2015, pro mne věc neskončila.Firma Krick vyráběla tohle zajímavé plavidlo z nějaké plastické hmoty, která ovšem byla dost křehká a nesnesla teplo, takže Peter Mikulka výrobek vylepšil laminátem a tvar a linie lodě zů- staly. Když jsem však zkusil do původní lodě dát svoje velké strojovny, moc mi to neplavalo. Výtlak lodi by byl asi ideální do šesti kilogramů, jinak se trup nořil docela hluboko, a kvůli poměru délka/šířka 90/30 cm to nevycházelo moc dobře – trup je prostě krátký a široký, a pokud jej ponoříme víc než 4 cm, má bohužel velký odpor vody, což pro mé slaboučké parní strojky není. Navíc když se noří hluboko do vody, zbývá asi tak 3–4 cm volný bok nad vodou, a to je jen na klidné „moře“ – jinak hrozí zaplavení vlnami.

74