RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 4/2015

RC revue 4/2015
1. dubna vychází čtvrté číslo šestnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 4/2015 naleznete

Obsah časopisu RC revue 4/2015
RC revue 4/2015

Maketa Aero C-3A (Siebel Si 204 D)

Cvičný, spojovací a dopravní letoun Siebel Si 204 vznikl v roce 1940 v Německu v továrně Siebel Flugzeug-werke v Halle a byl zalétán v roce 1941. Zprvu jej poháněly dva motory Argus 410 A – jimi vybavené letouny byly označeny Si 204 A. Posádku měl dvoučlennou a mohl přepravovat osm osob. Postupným vývojem vznikly verze Si 204 C a Si 204 D, jež poháněly výkonnější motory Argus As 411 TA. Kvůli výrobě bombardovacích Junkersů Ju 88 v továrně Siebel byla v lednu roku 1942 výroba po postavení 15 strojů z Německa přesunuta do okupované Francie a do Protektorátu Čechy a Morava. U nás se v továrně Aero v létech 1943 až 1944 vyrobilo 515 letounů Si 204 D. Letouny vyráběla i továrna ČKD Praha a ve stejném období jich v ní postavili 492 ks; ve Francii v továrně SNCAC vyrobili jen 168 ks. Během války se letoun dále vyvíjel, Němci se snažili letoun modifikovat pro bojové akce – k nočnímu bombardování. Především ale sloužil pro výcvik střelců, bombometčíků, pilotů a operátorů radiolokátorů nebo jako spojovací letoun.

1
RC revue 4/2015

Sekvencér, cyklovač, blikač nebo regulátor pod 100 korun? Není problém!

4. část – výškoměr s variem a záznamem na SD kartu V úvodu tohoto dílu se musím omluvit za programátorskou chybu v předchozí části (Servotesteru), kde se mi z nějakého zvláštního důvodu podařilo zaměnit ve smyčkách FOR příkaz pro přiřazení „=“ za příkaz pro porovnání „==“. Naštěstí v tomto případě program pracuje bez problémů i s chybou a nejspíš proto mi unikla. Za upozornění děkuji Miroslavu Vodolánovi. A teď už k výškoměru. Na měření použijeme čidlo barometrického tlaku BMP085 nebo BMP180. „Stoosmdesátku“ označují na internetu často jako nástupce „pětaosmdesátky“. Ovládání má totožné a koupit se dá například na portálu ebay.com od 37 Kč včetně poštovného, což je skutečná „bomba“ – není to totiž tak dávno, co byla k sehnání jen méně přesná analogová čidla s cenou hodně přes 500 Kč. Potřebovat budeme ještě modul s displejem ze starého mobilního telefonu Nokia 5110 (viz. minulý díl), což představuje investici necelých 50 Kč i s poštovným.

20
RC revue 4/2015

Plánek Modelář č. 29 - Turbulent

V řadě zemí je velmi rozvinuta stavba amatérských letadel. Jedním z nich, pro svou jednoduchou a lehkou konstrukci značně rozšířený a dodávaný také jako stavebnice, je francouzský jednomístný dolnoplošník Turbulent. Jeho výkres a popis přinesl časopis Modelář v sešitu 12/1966. Ten posloužil především pro tvarovou jednoduchost letadla jako vzor pro stavbu modelu, který je téměř maketou. Oproti předloze jsou provedeny jenom nejnutnější úpravy pro zajištění bezpečnosti letu: zvětšena plocha VOP, vzepětí křídla a zjednodušen podvozek – bez vzpěry do křídla. Model je rozkládací. Křídlo je nasazeno jazyky do trupu a zajištěno gumou v háčcích, takže při nárazu modelu se zpravidla nepoškodí. VOP je přivázána gumou přes kolíky. Může fungovat po vyklopení jako determalizátor při létání v termickém počasí. Podvozek se nasouvá do otvorů v trupu, proti vypadnutí je zajištěn gumou spojující křídlo.

24
RC revue 4/2015

Přes taťku k aircombatu

Na začátku bych se vám ráda představila – jmenuji se Kristýna Vašicová. S modely létám již od června roku 2008 a jsem opravdu ráda, že jsem se právě tomuto koníčku začala věnovat. K této pro dívky méně obvyklé zálibě mne „dostal“ taťka Karel. Vím, že již vyšlo mnoho článků o tom, jak se mladé dívky dostaly k létání s modely, tento však nebude jen o jedné dívce, ale o dívce a její mamce Janě. Jak jsem již napsala výše, mé první krůčky k létání vedly přes taťku, který se k modelářskému koníčku vrátil po několika létech. Jelikož jsem tehdy byla puberťačka – bylo mi 15 – která potřebovala smysluplně využít mnoho volného času, začala jsem létat s modely.

26
RC revue 4/2015

Mistrovství Německa v halové akrobacii

Po dvou sezonách, kdy jsem na „jarní“ mistrovství Německa pořádané organizací DAeC jezdil létat jen s Anetou Bouškovou, letos vyrazilo z České republiky soutěžit osm pilotů, devátý pilot František Laube se účastnil pouze večerní show. Obrovskou radost mám z toho, že s námi do zahraničí po dlouhé době vyrazila i „mladá krev“ – svou první soutěžní halovou sezonu letá Pavel Dienstpier, poprvé v zahraničí soutěžil i Jan Šefrna. Tu mladou krev neberte doslova, oba soutěžící jsou pánové ještě pořád v nejlepším věku. Zahraniční premiéru si odbyl také Ondřej Šverma, úřadující mistr České republiky v národní kategorii RCEA-B. Do Německa jsme vyráželi tradičně v pátek a jeli ve dvou skupinách. Já s Pavlem Dienspierem, Anetou Bouškovou a Františkem Laube jsme jeli přes Šumavu. Pro kolegy jedoucí přes Prahu byla výhodnější cesta přes Rozvadov, a tak jsme se s Jiřím Šotolou, Markem Plichtou, Ondřejem Švermou, bratry Pastejříkovými a Janem Šefrnou setkali až v hale. Jako technická podpora, dozor a jediný nelétající člen výpravy přijel Jan Pastejřík starší. Neoficiální páteční trénink probíhal zhruba od šestnácté do třiadvacáté hodiny, během letů organizátoři připravovali halu pro soutěž, a tak se zkoušelo i osvětlení a ozvučení. Do konce jsem vydržel jen já s Pavlem Dienspierem a Janem Šefrnou. Hala byla na létání náročná, především v kategorii F3P jsme se místy museli vejít do úzkých mezer mezi stropní konstrukcí nebo co nejtěsněji pod ni, aby nám vycházela správně geometrie obratů.

28
RC revue 4/2015

Cvičný elektrovětroň Funtastic

Když mi bylo redakcí RC revue nabídnuto, zda bych si nechtěl vyzkoušet elektrovětroň Funtastic od firmy Hype, neváhal jsem ani chvíli. Model „easystarovského“ typu se dodává buď ve verzích RTF, tedy plně osazený veškerým vybavením včetně RC soupravy a pohonné baterie, nebo ARF, tedy plně osazený elektronikou, avšak bez RC soupravy a baterie. Tuto verzi redakce RC revue obdržela k vyzkoušení od německé firmy Robbe, pod jejíž křídla firma Hype spadá. Konstrukčním materiálem modelu je bílý HypoDur, což je firemní název pro tvrzený extrudovaný polypropylen odstříknutý do formy. Musím říct, že kvalita povrchu modelu je na velmi vysoké úrovni a například na černě nastříkané kabině jen stěží rozeznáme kuličky materiálu. Testovaný model byl od výrobce ozdoben zelenými, černými a žlutými samolepicími obtisky, na internetu jsem našel ještě variantu, která je laděna do červené barvy.

31
RC revue 4/2015

Sky Fighter

Stejně jako řada jiných odvětví i modelářství prochází nejrůznějšími vlnami zájmu a dá se říci, že i módou. Mezi ně před pár roky patřila určitě i popularita samokřídel. Dobře si pamatuji, že před takovými 10 léty bylo na našem modelářském letišti vidět samokřídel hned několik a jejich charakteristické „hrčení“ bylo často slyšet i na nejrůznějších mezích mimo letiště. Známé samokřídlo Toro se stalo legendou a firma Telink jej vyrábí dodnes. Obliba samokřídel byla dána jejich jednoduchostí, dobrými letovými vlastnostmi, odolností a na svou dobu i lácí oproti klasickým letadlům s ocasními plochami a motorem vpředu. Model z pár kousků pěnové hmoty, dvěma servy, nejdřív nějaká „čtyřstovka“, později „stříďák“, regulátor, baterie, přijímač a mohlo se jít létat. Postupem času, zejména s nástupem masivního dovozu levných stavebnic z Asie, postupně samokřídla z modelářských letišť a mezí vymizela a už ani nevím, kdy jsem nějaké viděl ve vzduchu. Můj návrat k samokřídlu měl neobvyklý začátek. S předjarním úklidem zahrady jsem do sběrného dvora odvážel plné auto smetí. Při přenášení pytlů z auta vedle mě zastavilo další auto a jeho řidič z něj kromě jiného odpadu vytáhl velké samokřídlo a hodil jej do kontejneru. Na můj tázavý pohled odvětil: „Já s tím končím, s tím už nikdo nelétá“.

34
RC revue 4/2015

Kapustnicové a iné lietanie s lyžami

Opäť prišla zima, dokonca taká, aká v našich končinách nebola už veľa rokov. Radosť pozrieť von oknom na zasnežený svet okolo. No a keďže sme sneh mali už aj koncom minulého roka, tak sme v našom modelklube zorganizovali na letisku v Hornej Strede 31. decembra 2014 lietanie s kapustnicou a s lyžami na modeloch. Aj keď nie všetci prišli s modelmi obutými na lyžiach, určite ľutovali, lebo počasie bolo ukážkové – slnečno a bez vetra, snehu bolo 5 až 8 cm.

37
RC revue 4/2015

Obří akrobatické modely v roce 2015 aneb kam jde vývoj

ento článek vznikl kvůli potřebě informovat širokou modelářsko-akrobatickou veřejnost o tom, co se v kategorii obřích akrobatických modelů děje. Začneme trochu zeširoka, a to schůzkou pilotů „soutěžáků“, která se konala vloni v říjnu po skončení sezony na letišti v Czech Heaven v Budkovicích. Zúčastnili se jí téměř všichni aktivní piloti, trenér motorových modelů František Pokorný a samozřejmě také organizátor setkání a trenér obřích akrobatů Zdeněk Šteigl. Schůzky se též zúčastnil Ivo Kryl, majitel renomované firmy vyrábějící obří akrobatické modely letadel. Hlavními projednávanými tématy byly: ● Systém létání a sestavy v kategorii F3M; ● Kategorie RCAS – současný stav a úbytek pilotů; ● Návazně na výše zmíněná témata – kalendář akcí pro rok 2015; ● Systém létání a sestavy v kategorii F3M. Diskutovalo se o zkušenostech ze seriálu EAC v roce 2014, kde se při závodech v Německu a při závodě v České republice přistoupilo na systém létání tak, jako se létá IMAC v USA.

38
RC revue 4/2015

Mezi třemi pylony

radičního znít Velká cena Mělníka a mistrovství světa F3D. To jsou totiž dvě vrcholné akce, které nás v tomto roce čekají a dokonce na našem území. Netřeba zdůrazňovat, že Velká cena Mělníka je největším pylonovým závodem v Evropě a zřejmě i ve světě. Závod se letos bude konat ve dnech 5. až 7. června na letišti Střemy u Mělníka. Původní mělnické letiště je stále mimo provoz a létat se na něm nedá. Vzhledem k tomu, že zhruba za měsíc po Velké ceně začíná v Olomouci pylonářské mistrovství světa, dá se předpokládat hojná účast.

43
RC revue 4/2015

Motor ASP S15A

Dvoudobý spalovací motor se žhavicí svíčkou opatřený RC karburátorem a tlumičem výfuku má moderní konstrukci. Je dodáván bez žhavicí svíčky, součástí balení jsou však dva klíče pro šrouby s vnitřním šestihranem. Na motoru je znát snaha výrobce o dosažení co nejmenších rozměrů a nejnižší hmotnosti. Hmotnost vlastního motoru se žhavicí svíčkou činí 169 g a s tlumičem výfuku pak 207 g. Motor je v uspořádání ABC, to znamená, že píst z hliníkové slitiny se pohybuje v mosazné chromované vložce válce. Kliková skříň je přesný tlakový odlitek z hliníkové slitiny, dodatečně třískově obrobený.

44
RC revue 4/2015

Microheli Hlinsko 2015

Jednou z mála letošních plánovaných vrtulníkářských akcí byl již 13. ročník setkání Microheli Hlinsko, konaný dne 7. února v tělocvičně základní školy Ležáků v Hlinsku. Po noční vánici a venkovní teplotě od –10 do – 4 °C byla příjemně vytopená tělocvična tou správnou volbou pro sobotní modelářské vyžití. Na celkové účasti se bohužel podepsala letošní mimořádně rozsáhlá chřipková epidemie. Program setkání byl tradiční, dopoledne se létalo podle chuti, po vydatném obědě zajištěném v nedaleké restauraci Čertovina následovala obvyklá parkurová soutěž. Týmy organizátorů Laštůvků a Poskočilů připravily z balzových lišt dráhu pro lety na čas, jichž se zúčastnilo 13 pilotů.

58
RC revue 4/2015

Malý vrtulník Blade 180 CFX

c zajímal již od doby, kdy se o něm na internetu začalo psát. A byl jsem rovněž velmi potěšen, když jsem jej – zapůjčený firmou Astra, která k nám tyto vrtulníky dováží – mohl vyzkoušet a o poznatky se podělit se čtenáři RC revue. Dostupnost vrtulníku v České republice byla na stránkách dovozce oznámena na druhou polovinu prosince 2014, takže na poštu jsem si pro překvapivě malý balíček došel krátce po Novém roce. Zřejmě bych měl vysvětlit, proč mě velikost tak překvapila: Vrtulníky podobné velikosti – prakticky jakékoliv do velikosti 450 – již několik let nevlastním, protože mne nikdy příliš nenadchly svými letovými vlastnostmi. Zůstal jsem jen u šesti- a sedmistovkových a cokoliv menšího jen stavěl a zalétával kolegům.

59
RC revue 4/2015

Překližková trikoptéra

Po nějaké době létání s modely letadel jsem začal uvažovat o pořízení něčeho, co by se mohlo ve vzduchu zastavit a dalo se s tím například létat i na zahradě a nejen za bezvětří. Tím okamžitě vypadly ze seznamu kandidátů různé hračkové vrtulníčky pro létání v místnosti. Nejprve jsem uvažoval o pořízení vrtulníku řady 450, ale nakonec jsem neodolal pokušení pustit se do stavby něčeho „sofistikovanějšího“ a v současné době i módního – multikoptéry. Oproti vrtulníku, který bych musel koupit jako stavebnici nebo hotový, slibovala stavba koptéry více zábavy.

62
RC revue 4/2015

Zimní tug towing v tropickém Mostě

V mosteckém bazénu Domu dětí a mládeže byla o víkendu 21. a 22. února zahájena jubilejní, již desátá sezona soutěží seriálu tug towingu. Letní soutěže, které probíhají na venkovních vodních plochách, jsou skvělé, ale obvyklé únorové středoevropské počasí činí ze stísněnějších vnitřních prostor plaveckého bazénu velmi přitažlivé prostředí. Soutěže zde nejsou jednoduché pro kapitány, kteří za sebou mají dlouhou přestávku od poslední plavby, ani pro pořadatele, kteří se při přípravě soutěžních tratí musejí vejít do omezeného prostoru plavební plochy. Soutěžení je únavné, v sobotu při večeři jsem sotva udržel otevřené oči, nicméně to vše víc než vyvažují dobrá nálada, zábava a skvělý kolektiv.

68
RC revue 4/2015

Lulonga na vodě

del kolesového parníku Lulonga, o jehož stavbě jste se mohli dočíst v RC revue 5 a 6/2014. Po ukončení stavebních prací už nic nebránilo tomu, abych vyrazil na zkušební plavbu. Koncem srpna jsem se konečně dostal s modelem Lulongy k vodě, tedy přesněji k řece Bečvě, kde jsem jej – poněkud v ústraní – spustil na hladinu. To byl docela dobrý nápad, protože naučit nový model jezdit byl poněkud náročnější proces. Řízení směru lodi i plavební vlastnosti byly v pořádku, potíže však nastaly s ovládáním motorů.

71
RC revue 4/2015

Polská motorová jachta Baltyk

Někdy v říjnu 2012 mě navštívil redaktor Jaroslav Kroufek a přinesl s sebou jakýsi pomuchlaný a potrhaný výkres modelu námořní jachty Baltyk, který čirou náhodou našel při hledání něčeho úplně jiného. Plán byl součástí polské modelářské knihy vydané někdy v padesátých létech minulého století, knihu však Jarda už neměl a zapomněl i její název. Model je zajímavý tím, že paluba jachty je zvednutá a v zadní části mají boky trupu opačný sklon – horní část trupu je užší než část spodní. Jachta mě těmito svými elegantními tvary natolik zaujala, že slovo dalo slovo a já se pustil do počítačového „čmarykování“. Výkres jsem po volných chvilkách nakreslil, ale na stavbu mi už nějak nezbýval čas. Až v létě 2013 jsem ukázal plánek kamarádu Vladislavu Větrovcovi z modelářského klubu SIG-N.A.L Třebíč, kterému se jachta rovněž zalíbila a svolil k tomu, že ji postaví. Výsledek jeho snažení si můžete prohlédnout na fotografiích. Není na nich zcela hotová loď, v době jejich pořízení – v létě 2014 – bylo potřeba ještě dokončit nástavbu a jachtu „vyšperkovat“ o detaily podle skutečné lodě. Vše bylo v plánu přes zimu, takže letos už Baltyk vypluje v plné parádě.

72