RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 9/2014

RC revue 9/2014
1. září vychází deváté číslo patnáctého ročníku časopisu RC revue
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 9/2014 naleznete

Obsah časopisu RC revue 9/2014
RC revue 9/2014

L-39 Albatros od Tomahawk Design

Československý cvičný proudový letoun L–39 Albatros snad není třeba čtenářům časopisu RC revue představovat, ani o něm psát něco víc, než již bylo tolikrát napsáno. Většina z nás starších si jistě pamatuje propagační materiály letecké továrny Aero Vodochody, ve kterých byla tato chlouba své doby vyobrazena na mnoha pěkných fotografiích. Kdyby mě tehdy vůbec napadlo, že jej jednou budu vlastnit, i když jen v „malém“! Model vyrábí německá firma Tomahawk Design. Z německých modelářských akcí je celkem znám, na nějaké bývá vždy několik exemplářů k vidění. Pokud se nemýlím, u nás v České republice jsou dva modely – jeden v Praze a druhý v Hradci Králové. Právě ten hradecký jsem viděl v letu jako první a upřímně – bez znalosti podrobností a hlavně nákladů – jsem v duchu ihned věděl, že na další sezonu jej budu mít – prostě láska na první pohled. Domů jsem jel s jedinou myšlenkou, a to prostudovat internet a nalézt o tomto modelu veškeré dostupné informace.

1
RC revue 9/2014

Úspěšný Festival velkých raket

Už posedmé uspořádal modelářský klub Severka Modelpark Suché akci pro příznivce velkých modelů raket. Pořádají se jen tři ročně, proto se vždy těšíme na setkání. Celou akci jsme v předstihu zajišťovali Karel Pecka a já a s organizaci letového dne nám pomáhali členové klubu. Pro případ špatného počasí jsme měli postavený velký párty stan, využili jsme jej však jen pro vydání oběda, protože od rána bylo nádherně, přes den asi 23 °C, a hlavně nevál vítr, což na modelářském letišti v Suché, kde se vše odehrálo, není obvyklé. Účastníci se začali sjíždět už v pátek 27. června navečer a měli jsme tak dost času na zkoušení motorů a na probrání různých témat u ohně při opékání vuřtů. Sobotní ráno pak bylo ve znamení hemžení a přípravy na zahájení, které vždy začíná nástupem všech účastníků s modely (dokud jsou nepoškozené) a nutným brífinkem. Pak vypukl šestihodinový raketový den, kdy se uskutečnilo 64 startů různých modelů, které sledovalo se zájmem nejen 21 účastníků, ale i diváci, převážně také modeláři.

8
RC revue 9/2014

12. majstrovstvá Európy historických modelov SAM RC

V poradí už 12. Majstrovstvá Európy historických modelov SAM RC sa tohto roku konali od 22. do 27. júna v Taliansku. Cieľom viac ako 800 km dlhej cesty troch slovenských a 11 českých modelárov bolo malé športové letisko Valle Gaffaro, ležiace asi 80 km južne od Benátok. Okolitá krajina je husto popretkávaná kanálmi a kanálikmi, ktoré tvoria zložitý vodohospodársky systém. Aj letisko Valle Gaffaro je popretkávané kanálmi s minimálnou vzdialenosťou od seba iba 130 metrov. Ich najmenšia šírka je asi 3 m, čo bolo prijateľné na preskočenie (ale bez modelu v ruke) iba pre pár „tínejdžrov“, ktorí boli medzi nami. Stručne povedané, letisko malo výrazné priestorové obmedzenia, ktoré by ho v našich podmienkach definitívne vyradili z kandidatúry na usporiadanie podobného medzinárodného podniku. To malo dôsledky na organizáciu lietania, keď katapulty pre kategóriu vetroňov nemohli byť natiahnuté v smere vetra, ale iba v smere, ktorý dovoľoval ich natiahnutie na maximálnu dĺžku 170 m.

10
RC revue 9/2014

Inovovaná RC souprava Spektrum DX6

S původní RC soupravou Spektrum DX6i jsme čtenáře seznámili v testu uveřejněném v RC revue 9/2008. Od té doby se souprava stala poměrně rozšířenou nejen v řadách začínajících modelářů, ale i mezi nenáročnými rekreačními piloty, jak jsem si povšiml na našem letišti. Výrobce si toho byl vědom a po úspěchu původní RC soupravy se pustil do její modernizace, stejně jako to udělal u vyššího typu DX8. Tím, že měl k dispozici hotové prvky telemetrie, bezdrátového propojení učitel/žák a hlasového simulátoru byl jen krůček osadit je i do svého základního modelu. Paradoxně tak vznikla RC souprava určená opět pro začátečníky a rekreační modeláře, ale s funkcemi jaké mají vlajkové lodě Spektrum. Svým určením i po vybavení hodně nadstandardními funkcemi zůstala RC souprava Spektrum DX6 naštěstí v cenové kategorii „low“.

14
RC revue 9/2014

Sázavská termika 2014

Přesně týden po mistrovství světa, které ve slovenském  Martině přineslo českému F3J týmu mistrovský titul, si široké soutěžní pole natěšených „pampeliškářů“ změřilo své síly na mezinárodní soutěži termických větroňů kategorie F3J Sázavská termika, kterou již tradičně pořádá LMK Česká Třebová pod vedením Aloise Hrabáčka na modelářském letišti u Lanškrouna. Touha „konečně si také zalétat“ svedla v sobotu 26. července 2014 na letiště dohromady i velkou skupinu našich a slovenských větroňářů, kteří se mistrovství světa v Martině účastnili se stopkami v ruce na straně pořadatelů nebo jako nelétající členové národních družstev. Na startu se tak sešlo 34 modelářů, včetně zástupce našeho vítězného týmu z mistrovství světa Jaroslava Vostřela. Vzájemným sdílením zážitků a zkušeností z právě proběhlého mistrovství byla prolnutá celá atmosféra soutěže.

18
RC revue 9/2014

Od Leona ku Blaníku L-13

Pokiaľ sledujem RC leteckých modelárov v mojom užšom, ale i vzdialenejšom okolí, môžem konštatovať, že ich prevažná väčšina lieta s viac ako jedným modelom. A je snáď pravidlom, že na plochu si prinesú nejaký motorový model a k nemu prevažne motorizovaný vetroň. Lietanie s motorákom, či už so spaľovacím motorom, alebo elektromotorom, má svoje čaro vzletom, samotným letom spestreným, väčšinou základnou akrobaciou, a pristávacím manévrom. Je to viac adrenalinové lietanie. Často nasleduje polietanie s elektrovetroňom, ktorého motor vynesie model do tej správnej výšky a tam si potom vychutnáva hľadanie termických prú­dov. Ide často o viac ako 30minutové blúdenie po oblohe. Neraz sa pripoja ďalší RC piloti a obloha ožije ladnými letovými prejavmi, aké sú schopné poskytnúť len plachtiace vetrone. Medzi modely sa často zaradia i dravce či bociany, a tak sa na oblohe odohráva akási symfónia lie­tania. Proste krása. Termika niekedy pomôže udržať model na oblohe viac ako celú hodinu a skôr strach z ulietnutia modelu vedie pilota k manévrom, aby termiku bez ujmy opustil. V týchto prípadoch je frajer ten, čo má dobre pozorovateľný robustnejší model, lebo výšky, v ktorých sa tieto polietania dejú, sú často od 200 do 500 metrov, a to už treba ozaj dobrý zrak a sústredenie.

20
RC revue 9/2014

Polomaketa Edge 540

Firma Pelikan Daniel uvedla v druhé polovině června na trh již dříve avizovanou novinku – polomaketu akrobatického letadla Edge 540 – a hned ji nabídla naší redakci na vyzkoušení. Skutečný letoun Edge 540 je velmi dobře znám všem leteckým nadšencům, zejména z Red Bull Air Race. Záběry z těchto velmi atraktivních závodů lze vídat i na našich televizních kanálech. Pro svoje výborné letové vlastnosti je toto letadlo poměrně často vybíráno jako předloha pro modely, a to od malých až po obří. I v modelářském provedení si Edge zachovává své dobré letové vlastnosti a je proto mezi modeláři oblíben. Nového zpracování se Edge 540 dočkal od známého výrobce FMS, s jehož nejrůznějšími modely již řada modelářů u nás létá. Edge 540 vychází z konstrukce dnes již prakticky běžné pro menší modely. Je celý vypěněn ve formách z houževnatého extrudovaného polypropylenu (EPP), následně barevně lakován a polepen dekoračními samolepami. Představovaný model je doplněn kompletní elektronikou: servy, střídavým elektromotorem s regulátorem a vším dalším potřebným příslušenstvím. Výsledkem je stavebnice, z níž se dá za jeden večer sestavit model a druhý den s ním jít létat.

24
RC revue 9/2014

Přestavba modelu F4U Corsair

Před časem se na trhu objevila „kuličková“ stavebnice polomakety F4U Corsair s rozpětím 1 600 mm s elektricky sklápěným křídlem, zatahovacím podvozkem, funkčními klapkami a osvětlením od čínského výrobce Lan­xiang. V té době to byla jedna z prvních cenově dostupných stavebnic Corsairu na trhu, a i přes to, že měla podle dostupných fotografií drobné tvarové nepřesnosti, rozhodl jsem se ji objednat. Po otevření krabice jsem pak zjistil, že těch drobných „much“ je poněkud více, než se na první pohled zdálo. Předlohou modelu měla být zřejmě verze F4U-1, které odpovídalo zbarvení modelu. Bohužel tato verze létala pouze s třílistou vrtulí, nikoliv se čtyřlistou, kterou jsem obdržel ve stavebnici. Zvážil jsem proto všechna pro a proti a rozhodl se model přestavět na verzi F4U-4, která již létala se čtyřlistou vrtulí. Tato verze byla před koncem 2. světové války krátce nasazena na Okinawě a v Číně, což se mi hodilo, protože jsem chtěl druhoválečný stroj. Za předlohu jsem si vybral letoun, na němž létal 2Lt. Whisenhant na Okinawě v roce 1945.

28
RC revue 9/2014

Carbon Knap

Od malička ma fascinujú ľahké a obratné lietadlá. Vzlietnú a pristanú skoro všade, bez ohľadu na veľkosť a kvalitu vzletovej a pristávacej dráhy. Vo svete sú známe ako „bush“ lietadlá a ich piloti majú moje uznanie, rešpekt a obdiv. Rôzne lietajúce aparáty – modely – vymýšľam, navrhujem a skúšam stavať od desiatich rokov. Ako dvanásťročný som si postavil RC dvojmotorák z depronu. Do jednoduchej konštrukcie som vstaval elektroniku z vrtuľníku EasyCopter V6. Potom som postavil model akrobata a neskôr 3D akrobata. Ale až po inšpirovaní sa Piper Cubom a následne Carbon Cubom SS som si postavil model stroja, aký by som chcel pilotovať aj naozaj.

32
RC revue 9/2014

Rekreační elektrovětroň Albatros 2014

Albatros vznikl jako reakce na repliku historického větroně Luňák 2 (RC revue 1/2014), který jsme v úpravě na pohon elektromotorem provozovali s klubovým kolegou Františkem Freiem v loňském roce. Nízké plošné zatížení, citlivost i na slabé termické proudy a majestátní pomalý let jej předurčovaly k létání v klidu, nejlépe v podvečer, kdy se ještě projevuje slabá termika. To vše způsobilo, že jsem se rozhodl nakreslit a postavit konstrukčně podobný model, vzhledově však připomínající skutečné větroně z padesátých let minulého století. Profil křídla MVA-301, který je použitý u Luňáka, jsem u Albatrosu nahradil profilem S3021, abych trochu zlepšil pronikavost modelu proti větru. Jak je patrné z konstrukce, mojí snahou bylo dosáhnout minimální možnou hmotnost modelu. Pro snadnější únik z termiky a lepší vlastnosti při přistání jsem model vybavil brzdicími klapkami. Letová hmotnost modelu, jenž má rozpětí téměř 2 600 mm, s pohonnou baterií Li-pol 3s o kapacitě 2 200 mAh je přibližně 1 100 g. Pro model této hmotnosti s bohatou výkonovou rezervou postačí elektromotor Turnigy D2836/8 1100KV, jehož výkon jsem si ověřil při létání s Luňákem. Motor zajišťuje přiměřené stoupání odpovídající koncepci modelu a s použitou baterií, při alespoň malé pomoci termiky, zábavu na celé odpoledne.

36
RC revue 9/2014

Velký modelářský letecký den v Suché

Počátkem letošního roku se představitelé MK Severka a majitel RC Modelparku Suché Pavel Štern ve spolupráci s Radkem Sukem a Kamilem Šimonem rozhodli uspořádat velkou modelářskou akci pro širokou veřejnost, která by navázala na tradici zaniklých leteckých dnů. Tím započala nekonečná řádka schůzí, rozdělování úkolů a vyběhávání, bez kterých se takováto velká akce neobejde. Radek s Kamilem, vzhledem ke své zkušenosti s organizováním leteckých dnů a tvorbou letových programů, měli na starosti výběr a zajištění účinkujících, náš klub MK Severka se postaral o přípravu letové plochy a okolí, zázemí pro piloty a diváky, dostatečně velké parkoviště a také o pořadatelskou službu a organizaci se vším, co k takovéto akci patří. Na Pavla Šterna zůstal „boj s větrnými mlýny“, tedy obstarání financí a veškerých potvrzení a povolení od všech možných (i nemožných) organizací a zejména od ÚCL, protože od počátku se počítalo s účastí modelů o vzletové hmotnosti nad 20 kg. Popis shánění těchto dokumentů by vydal na samostatný článek, u kterého by čtenář patrně nevěděl, zda se má smát či plakat. Jen pro ilustraci – povolení od ÚCL bylo i přes půl roku trvající korespondenci a dodávání podkladů vydáno až v pátek 20. června, tedy pouhý den před akcí!

42
RC revue 9/2014

Model & Aero Gala 2014

Modelářské letecké dny a propagační akce mají velmi podobný scénář: Modeláři divákům předvádějí své modely a pilotní umění a jednotlivé ukázky doprovází více či méně fundovaný komentář. Nezáleží na tom, jakého původu jsou předváděné modely, hlavním požadavkem bývá, aby byly pro diváky atraktivní. Toto zažité schéma se pokusil změnit Vladimír Hadač a na sklonku loňského roku vyhlásil setkání Model Gala s podtitulem Festival stavitelů létajících aparátů. Zúčastnit se ho mohl každý modelář, který svůj model alespoň ze dvou třetin postavil sám. Jediným omezením byla vzletová hmotnost 20 kg. V průběhu příprav, po domluvě s LAA ČR, se původně modelářská akce rozrostla o trochu větší modely – ultralehká letadla – a do názvu přibylo slovo Aero. Aby ULL splnily podmínky vlastnoručně zhotoveného letadla, musel jejich majitel při stavbě vykonat alespoň 51 % práce.

44
RC revue 9/2014

EAC – Evropský pohár obřích akrobatů

První závod Evropského poháru obřích rádiem řízených akrobatických modelů se konal v bavorském Plattlingu. Kvůli popularizaci a zvýšení počtu pilotů v obou kategoriích – International a National – se po dlouhých diskuzích, zvláště mezi německými, rakouskými a českými piloty a organizátory, zvolil nový model pro tuto soutěž. V rámci přiblížení se americkým pravidlům IMAC byla téměř bez změna převzaty americká pravidla. Hned na počátku bylo řečeno, že se podle nich odlétají obě soutěže v Německu a jedna v České republice. Do žebříčku pak budou započítávány i závody v ostatních zemích, které se poletí podle stávajících pravidel FAI. Pro piloty k tak velké změně nedošlo, pouze se změnily létané sestavy a pravidla ohledně použitých modelů se lehce uvolnila. Navíc je do povinné a tajné sestavy přidáno hodnocení za celkový dojem, v němž se odrazí nejen letový projev, ale i hluk motoru.

46
RC revue 9/2014

Technika na mistrovství Evropy F3A 2014

Lichtenštejnské knížectví a město Bendern v něm ležící se ve dnech 12. až 19. července 2014 staly dějištěm mistrovství Evropy prestižní kategorie RC akrobatů F3A. Náš junior Jan Votava se stal mistrem Evropy ve své věkové kategorii a naše družstvo ve složení Votava, Pokorný a Kyjovský obsadilo velice pěkné 9. místo v konkurenci 24 národních družstev. Během své více než třicetileté činnosti jako mezinárodní rozhodčí této kategorie jsem si vždycky přál vidět některého z našich závodníků „na bedně“. Bohužel se mi to zase nepovedlo, protože jsem v Bendernu nebodoval… Celkově soutěžilo 68 pilotů, z toho sedm juniorů.

50
RC revue 9/2014

Abeceda soutěžní RC akrobacie (2)

Přímý vodorovný let Jako bych slyšel reakci některých čtenářů: „Cožpak je přímý let akrobatickým obratem?“ Ano, máte pravdu, není, ale žádný akrobatický obrat se bez přímého letu na vstupu a výletu z obratu neobejde a je proto dobré si tento letový režim akrobatického modelu trochu osvětlit. Podle laické představy by model při uvedení pák vysílače do neutrální polohy měl letět sám od sebe rovně. To může platit pro školní modely, ale pro soutěžní akrobacii je třeba model nastavit či vytrimovat trochu jinak. Pro vodorovný let v normální poloze a s cca ¾ výkonu motoru by model měl být trimem výškovky nastaven tak, aby mírně klesal. Pod slovem mírně je možné si představit pokles o 3 až 5 m po zhruba 100 m od okamžiku, kdy pilot posune páku výškovky do neutrálu (na obrázku 2 bod A). Takto seřízený model pak letí vodorovně jen s lehce přitaženou výškovkou, musí být prostě ve vodorovném letu stále řízen či jak se říká „držen na oprati“. Při letu na zádech platí totéž a pro vodorovný let na zádech musí pilot držet výškovku lehce potlačenou.

58
RC revue 9/2014

Helicup Kroměříž 2014

novém týdnu od 4. do 13. července na letišti v Kroměříži konal již 23. ročník přehlídky modelů vrtulníků Helicup Kroměříž. Kroměříž, přezdívaná Hanácké Athény, je okresní město ve Zlínském kraji. Leží na řece Moravě při jižním konci Hornomoravského úvalu a zároveň v jižním cípu úrodné Hané. Žije zde téměř 30 tisíc obyvatel. V roce 1997 byla Kroměříž vyhlášena nejkrásnějším historickým městem České republiky a o rok později byl zdejší Arcibiskupský zámek spolu s  Květnou a Podzámeckou zahradou zapsán na listinu světového kulturního dědictví UNESCO. Proto i rodinní příslušníci pilotů měli o zábavu postaráno – mohli navštívit řadu místních pamětihodností.

62
RC revue 9/2014

Pro maketáře: Z-25 Šohaj

Podle pamětníků začala historie legendárních větroňů Šohaj v prosinci 1946 krátkým proslovem tehdejšího ředitele otrokovické továrny F. Horáka ke konstruktérům: „Víte o tom, že devátého května je tu velký letecký den? Máte v podkladech uvedeno, že plánujete konstrukci nového výkonného větroně. Zdá se, že je nejvyšší čas začít na něm pracovat. Na tom leteckém dni musí již být k vidění.“ Přestože šlo o krkolomný termín, již v dubnu 1947 Ladislav Koutný uskutečnil s prototypem nového větroně označeného Z-25 první let. Protože vývoj neprovázely žádné problémy, sériová výroba Šohaje začala v roce 1948 a ukončena byla v roce 1949, kdy se začala vyrábět vylepšená verze LG-125 Šohaj 2. Celkem bylo vyrobeno 100 kusů těchto krásných větroňů.

66
RC revue 9/2014

62 Delfín

Mladí zájemci o lodní modelářství stojí často před problémem, jaký model si postavit jako první. Tuto starost mají nejenom oni, ale i vedoucí modelářských kroužků. Je třeba vybrat takový model, jehož stavba netrvá déle než vydrží trpělivost chlapce (či dívky), který se nemůže dočkat, až svůj výtvor položí na vodu a spustí motor. Model by měl mít také dosti dobré jízdní vlastnosti, aby se s ním dalo soutěžit a konečně by měl mít vzhled skutečné lodi. Takovou představu měl Bohumil Šimeček z KLM Nautic při ZO Svazarmu LIAZ Rýnovice, když navrhoval model Delfín. Stavba 20 kusů v žákovských kroužcích KLM Nautic a ODPM Liberec pak ověřila jeho vhodnost i dobré jízdní vlastnosti. Proto byl Delfín vybrán též pro edici plánků Modelář. Po konzultaci s konstruktérem byl model upraven tak, aby svou stavbu zvládl i začínající modelář, který pracuje bez instruktora. Delfín je stavebně i materiálově nenáročný; základním materiálem je překližka a smrkové lišty. Na žebra 1 až 7, kýl I, J a špičku L stačí truhlářská překližka tlustá 4 mm (vícevrstvá letecká je pochopitelně lepší). Nejrovnější část překližky použijeme na kýl J, neboť souměrnost lodního trupu je prvním předpokladem dobrých jízdních vlastností.

72
RC revue 9/2014

Přátelský tug towing na Proseku 2014

Park Přátelství na pražském Proseku si v sobotu 12. července pro své dostaveníčko zvolili příznivci tug towingu. Tamní jezírka jsou svým tvarem této soutěžní disciplíně přímo předurčena. Aby však byla soutěž o něco náročnější, doplnil je Robert Jurka, hlavní pořadatel, o několik dalších překážek jak z novodurových vodovodních trubek, tak z jednotlivých bójek.

73
RC revue 9/2014

Větrný tug towing poker v Protivanově

Letošní třetí soutěžní setkání v tug towingu, které se uskutečnilo počátkem června v Protivanově, bylo hodně zajímavé. Jednak se podařilo vyprojektovat a postavit zajímavou a hezkou trať pro soutěžní plavby a také mohlo přinést rozhodující body pro zisk poháru. To se však nakonec nestalo. Vítězný tým poháru je znám zatím jen v lehkém tug towingu, ale o druhé a třetí místo bude nutné v této kategorii ještě zabojovat. V ostatních kategoriích ještě rozhodnuto není. Možností, jak celý letošní seriál může dopadnout, je mnoho. Na podzim v Panistávce tak nepůjde jen o vyhlášení výsledků, ale očekáváme krvavou řež!

74
RC revue 9/2014

Letošní trápení s parníčky

Po třech měsících „závodění“ jsem se pustil do sumarizace svého úsilí, které jsem vložil do letošní parníkářské sezony. Parní závody jsou sice teprve za polovinou, ale pro mě s manželkou už vše skončilo – na jiné závody už nepojedeme. Vnoučata mají jistou přednost, nehledě na naše stáří a choroby, které nás již docela limitují – mně například vypadl další zub a oprava kusadel je časově a finančně náročná komplikace. Popis závodění převzal beze zbytku Ladous – Ladislav Douša –, a tak mi zbývá jen paběrkovat na konstrukcích strojků a na svých pochybeních. Těch je ale přehršel. Začnu však od začátku. Letos se konalo první setkání parníkářů v rakouském Au o víkendu 3 a 4. května. Počasí nebylo nic moc, trochu pršelo a k tomu byla docela zima, a ani mé lodě nebyly žádná sláva.

76