RC revue

» Objednejte si » Plánky


Slingsby T-31 M (mini) (106)

Slušný zájem vyvolal plánek polomakety anglického letounu Slingsby T-31 M v RC revue 2/2007, zejména verze čistý větroň. Věřím, že se v letošní sezoně setkám s řadou těchto modelů. Na otázku, proč bezmotorová verze, jsem několikrát obdržel odpověď, že motor, akumulátor a regulátor pro tak velký model jsou mimo finanční možnosti některých modelářů.
Protože však líbívý model budí zájem, nabízím stavební plán modelu stejné předlohy, ale v měřítku 1:7,7, tedy o rozpětí 1700 mm, k jehož pohonu stačí motor Speed 480/7,2 V ve spojení s akumulátory Li-ion 2s1p a regulátorem JES 020. Tato sestava je finančně o dva řády níže a model je i méně náročný na přepravu. Model je i stavebně zjednodušen, vynechal jsem křidélka, vzpěry a brzdicí klapky.

Je velmi vhodné postavit nejprve křídlo a obě ocasní plochy, abychom je mohli použít při dokončovacích pracích na trupu.
Křídlo se vzepětím do V je dělené, poloviny se nasouvají na ocelové dráty v centroplánu trupu. Nosník je z uhlíkové trubky JETI o průměru 8. V žádném případě ji nedoporučuji nahrazovat nosníkem z klasických materiálů. Křídlo má totiž velkou štíhlost a uhlíková trubka zajišťuje jeho potřebnou tuhost v krutu. Náběžná i odtoková lišta jsou balzové. Žebra jsou rovněž balzová, jen středová zhotovíme z překližky. Koncové oblouky jsou lamelovány z balzových pásků. Pouzdra spojek jsou z laminátových trubiček. Již v průběhu stavby křídla je nutné vytvořit na koncích negativy 4 mm.
VOP a SOP s profilem rovné desky jsou celobalzové, běžné příhradové konstrukce.
Trup je sestaven ze dvou bočnic, na něž směrem dozadu navazuje příhradová konstrukce vždy ze dvou lišt a rozpěrek. V bočnicích čela trupu jsou svislé zámky, definující polohu překližkových přepážek. Směrem dozadu je horní i dolní část trupu rozepřena rozpěrkami. Na horních rozpěrkách jsou přilepeny pomocné přepážky trupu. Dno je z plné balzy, stejně jako potah horní zadní části trupu. Před kabinou je trup na horní straně plaňkován balzovými lištami.
Podvozek má nohy z ocelového drátu vetknuté a zalepené do laminátových trubek vlepených do trupu. Ostruha je z ocelového drátu.
Potah je nutné přizpůsobit zvolenému zbarvení, podklady lze najít na internetu. Pokud se rozhodneme pro Slingsby s poznávací značkou          G-BOOD, nabízí se celý model potáhnout bílým Modelspanem a červené doplňky znázornit přilakováním červeného papíru. Další možností je potáhnout model Vliesem a celý  přestříkat velmi tenkou vrstvou bílým akrylovým autolakem ve spreji; červené doplňky pak nastříkat s využitím krycích šablon. V tom případě je nutné počítat se zvýšením hmotnosti modelu asi o 60 g, jeho pevnost, odolnost a tvarová stálost jsou však skoro dvojnásobné.
Při běžném létání vystačíme s výchylkou asi 5° u výškovky a 10° u směrovky na obě strany při letech, kdy se snažíme napodobit ladný let větroně bez utažených zatáček, které jsou dovoleny jen pro pro vytáčení termického komínu.

Technické detaily

Rozpětí 1700 mm
Délka 880 mm
Plocha 29,92 dm2
Hmotnost 520 g
Motor Speed 480/7,2 V
Ovládané prvky S, V, M
Konstrukce Leopold Walek
Cena 110,- Kč

Fotogalerie

Slingsby T-31 M (mini) - foto 0
« zpět

Veškeré produkty můžete zakoupit v našem e-shopu na adrese:
http://eshop.rcrevue.cz