RC revue

» Objednejte si » Plánky


Sopwith Pup (111)

Většina britských válečných pilotů by při dotazu na nejoblíbenější stíhací letadlo z let 1916 až 1917 určitě ukázala na Sopwith Pup. Vzdor poměrně slabému motoru Le Rhône o výkonu 80 k (59 kW) byly výkony tohoto letounu rovnocenné mnoha silnějším typům. Přistávací rychlost byla díky malému plošnému zatížení nízká a umožňovala přistání na minimálním prostoru. Také snadné udržení dosažené výšky bylo vlastností v leteckých bojích neocenitelnou. Dalšími přednostmi byly dostatečná pevnost a snadná ovladatelnost i ve výškách kolem 4500 m.
Prototyp, navržený konstuktérem firmy Sopwith Avion Herbertem Smithem, vzlétl 9. února 1916 a sériová výroba byla zahájena o pouhý měsíc později. První letouny byly na frontu dodány v září 1916. Sériových strojů bylo postaveno celkem 1770kusů.
Standardní výzbrojí pozemní verze byl kulomet Vickers 7,62 mm v ose trupu před pilotem. Na vzpěrách mezi křídly mohlo být upevněno po čtyřech raketách Le Prieur a pod trupem byly závěsy na čtyři 25librové bomby. Námořní verze měla jeden nesynchronizovaný kulomet Levis stejné ráže, pohyblivě upevněný na konstrukci v průhledu ve střední části horního křídla. Střílel šikmo vzhůru mimo okruh vrtule.

Technické údaje letounu:
Rozpětí 8,07 m
Délka 5,86 m
Hmotnost za letu 455kg
Nejvyšší rychlost 174 km/h
Dostup 5334 m
Stoupavost 4572 m/30 min

Sopwith Pup učaroval nejen anglickým pilotům, ale i neúnavnému staviteli polomaket na elektropohon Janu Tyroňovi z Havířova, jenž si ko­nečně splnil svůj sen a postavil si tento dvouplošník podle mého plán­ku. Model je trochu větší, než bývá u mých konstrukcí zvykem, neboť už nám trochu přestává sloužit zrak. Na trhu je velký výběr střídavých elektromotorů, stačí si jen vybrat. Prototyp modelu má motor Phasor 15/4, jehož vyšší hmotnost lépe vyhovuje při zástavbě do krátkého trupu před křídlem. Model je dále osazen regulátorem Master 18 B, při­jímačem Rex 5, čtyřmi servy HS-81 a tříčlánkem Li-ion 1300 mAh. Má ovládánu směrovku, výškovku, spojená horní a dolní křidélka a motor.
Trup sestává ze dvou bočnic spojených přepáž­kami; podvozek je drátový. Křídla klasické konstrukce mají hlavní i pomocný nosník z uhlíkových trubek. SOP i VOP jsou celobalzové. Prototyp modelu je po­tažen Vlie­sem, lakován čirým nitrolakem a stříkán barevnými nitroemaily.

Technické detaily

Rozpětí 1342 mm
Délka 1000 mm
Plocha 53,88 dm2
Hmotnost 1400g
Motor Phasor 15/4
Ovládané prvky S, V, Kř, M
Konstrukce Zdeněk Raška
Cena 320,- Kč

Fotogalerie

Sopwith Pup - foto 0Sopwith Pup - foto 1Sopwith Pup - foto 2Sopwith Pup - foto 3Sopwith Pup - foto 4Sopwith Pup - foto 5Sopwith Pup - foto 6Sopwith Pup - foto 7Sopwith Pup - foto 8Sopwith Pup - foto 9
« zpět

Veškeré produkty můžete zakoupit v našem e-shopu na adrese:
http://eshop.rcrevue.cz