RC revue

» Objednejte si » Plánky


Largo 400 (090)

Letová část soutěže v nové kategorii elektrovětroňů RCEJ obsahuje dvě části letu. Při motorovém letu, který trvá jednu minutu, je třeba nastoupat co nejvýše, aby model v klouzavém letu, popřípadě v termice nalétal devět minut a přistál do středu vy-      tyčeného kruhu, to vše   při použití elektromotoru z jednotné řady 400 bez jakýchkoliv úprav.
Z těchto dvou protichůdných požadavků (rychlé získání výšky a dobrý kluz) vychází i návrh modelu Largo 400, který tak trochu kopíruje podobnou kategorii RC házedel (F3K). Zvolil jsem křídlo s dvěma servy  a klapkou po celém rozpětí s možností naprogramování letových režimů podobně jako u F3J.
Ovládání směrovky jsem vypustil i za cenu zhoršení vlastností při kroužení v termice. Eliminuje to změna tvaru profilu vyklopením křidélka dolů nebo nahoru. Rozměry a pevnost konstrukce jsou přizpůsobeny tomu, aby bylo možné s modelem létat stylem „celé nebe je moje“ a ne jen stát proti větru. S Largem 400 se dá létat do rychlosti větru kolem 8 m/s a ani razantní sestupy z termických proudů nejsou při vhodném použití mechaniky křídla žádný problém.

Křídlo má osvědčený profil RG 14. Poloviny křídla jsou stavěny v negativní šabloně z pěnového polystyrenu. Jako hlavní nosník je použita uhlíková trubka o průměru 8. Na ní jsou navlečena žebra a položebra z kvalitní lehké balzy, která mohou být páskována uhlíkem. Odtokovou lištu tvoří uhlíkový pás 3x1, náběžná lišta je balzová. Křídlo je zakončeno winglety s oboustranným potahem z balzy 1. Potah celého modelu je transparentní fólií Oracover. Spojku křídla tvoří ocelový drát o průměru 4, který se zasouvá do laminátových pouzder zalepených do hlavního nosníku. K trupu je křídlo připevněno dvěma plastovými šrouby M4 MP Jet.
Trup má gondolu, kterou firma Topmodel CZ dodává jako náhradní díl k modelům Bliss nebo Sweet. Nosník ocasních ploch je z laminátové trubky o průměru 10.
Celobalzové ocasní plochy s profily NACA 0008 a 0009 jsou stavěné stejně jako křídlo v negativní polystyrenové šabloně. Hlavní nosník VOP a steven SOP tvoří opět uhlíkové trubky. Žebra jsou na trubky navlečena a páskována uhlíkem. VOP je usazena na pylonu, kterým prochází ovládací struna výškovky. Pro připevnění VOP je v pylonu zalepená duralová matice M4. SOP je zalepena epoxidem do výřezu v trupu. 
Pohonnou jednotku tvoří motor MIG 400/6 V s převodovkou Hendrych 4,2:1. Lze použít i jinou převodovku, nejlépe souosou. Uhlíková sklopná vrtule má rozměry 11–12/8. Duralový turbokužel o průměru 30 s trámcem s roztečí 35 je od firmy Pohodalet. Po­honná baterie sestavá z osmi článků GP 1100 NiMH, regulátor je JES 350. Lze použít i dva články Li-xx.
K řízení je nutný vysílač pro ovládání aspoň čtyř funkcí: výškovky, křidélek a motoru. Je výhodné použit programovatelný vysílač. Prototyp modelu je osazen třemi servy Graupner C 261. Přijímač musí být minimálně pětikanálový, v prototypu je to Rex 7. Otáčky motoru není třeba ovládat pákou ovladače. Pro soutěžní lety jsou potřeba nejvyšší otáčky a na to stačí třípolohový vypínač s nastavením   0-50-100 %.  
Dosti strmý motorový let a velmi dobré vlastnosti v kluzu dělají z Larga 400 výborné sportovní náčiní. Jeho vlastnosti vyniknou zejména v horších povětrnostních podmínkách. K jejich dokonalému využití při soutěžích je potřebná znalost termiky, vylétanost a trochu štěstí. Výborně si ale s Largem zalétá i rekreační modelář „jen tak“.

Technické detaily

Rozpětí 1880 mm
Délka 1200 mm
Hmotnost 690 g
Motor MIG 400/6 V + převod 4:1
Ovládané prvky S, V, M
Konstrukce Jiří Veselovský
Cena 180,- Kč

Fotogalerie

Largo 400 - foto 0Largo 400 - foto 1Largo 400 - foto 2Largo 400 - foto 3Largo 400 - foto 4Largo 400 - foto 5Largo 400 - foto 6Largo 400 - foto 7Largo 400 - foto 8Largo 400 - foto 9
« zpět

Veškeré produkty můžete zakoupit v našem e-shopu na adrese:
http://eshop.rcrevue.cz