RC revue

» Objednejte si » Plánky Modelář


Tatra 813-8x8 (087s)

Automobil TATRA 813-8x8 je určen pro zvlášť těžkou a náročnou službu na silnici i v terénu. Má čtyři nezávisle zavěšené nápravy se stálým pohonem, první dvě dvojice kol jsou řiditelné. Jízdní vlastnosti zlepšuje kromě výkyvných polonáprav a účinného odpružení vozidla lehce ovladatelné řízení a snadné řazení převodových stupňů. Vozidlo je schopno spolehlivé jízdy ve velmi těžkých podmínkách – na kluzkých vozovkách, v terénu atp. Kabina je vybavena filtroventilačním zařízením. Vozidla používaná v ČSLA a nesoucí raketomety jsou speciálně upravena a pancéřována. Raketomet má čtyřicet hlavní, záměrový a odměrový mechanismus, mířidla, vzduchotlakovou a elektrickou instalaci a rádiové vybavení. Rakety lze odpalovat z kabiny vozidla nebo z přenosného zařízení až ze vzdálenosti 60 m od raketometu. Model svou koncepcí a poměrem zmenšení navazuje na modely T-54 (plánek Modelář č. 40s) a SKOT-2A (plánek Modelář č. 70s). Složitostí a pracností je vhodný pro pokročilé modeláře, kteří si dokáží přizpůsobit pracovní postup druhům materiálu a výrobním možnostem, které jsou jim dostupné.

Spodní část korby je z překližky tl. 3. Na hotový spodek korby přišroubujeme závěsná ramena z mosazného plechu tl. 2, jimiž procházejí spojovací tyče. Zadní nápravu tvoří dvě poloosy nasunuté na konci hnacího hřídele. Brzdové bubny první a druhé nápravy jsou vysoustruženy z mosazi, třetí a čtvrté nápravy z duralu. Vrchní část korby má díly z překližky. Kabina je z překližky. Nosič raketometu má čtyři základní části, tři z tvrdého dřeva a šroub vysoustružený z duralu. Blatníky vyřízneme z hliníkového polotovaru zhotoveného na soustruhu. Raketomet má základní díl frézován z hliníkového bloku. Lze jej také opracovat z hranolu tvrdého dřeva nebo zhotovit z překližky. Hlavně jsou z hliníkové trubky nebo navinuté z papíru. Na držák zásobníku raket použijeme mosazný plech. Rakety jsou z hliníkové trubky zakončené dřevěnými koncovkami nebo celé vysoustružené ze dřeva. Pneumatiky lze použít upravené z hračky, slepit z vyseknutých mezikruží z pryže anebo odlít z Dentakrylu či epoxidové pryskyřice. Jako model ke zhotovení formy použijeme vhodné kolo z hračky. K pohonu prototypu byly použity dva motory KMIa 63 z NDR (2400 ot./min, 14 pcm) spojené 12zubovými pastorky s převodovkou z hračky. Model je ovládán ze skříňky, v níž jsou umístěna tlačítka pro ovládání motorů, přepínač smyslu jízdy vpřed-vzad, spínače serva řízení a vypínače pro ovládání světlometů. Skříňka je s vozidlem spojena ovládacím kabelem. Dnes asi zaměníme ovládací skříňku s kabelem za RC ovládání a také pohon bude jiný. Detaily si musí každý vyřešit sám, model je natolik složitý, že by se do jeho stavby měl pustit jen opravdu zkušený modelář.

Technické detaily

Délka 482 mm
Hmotnost 1050 g
Motor 2 elektromotory 2400 ot./min, 14 pcm
Ovládané prvky skříňka s kabelem
Konstrukce Stanislav Vedral
Cena 250,- Kč

Fotogalerie

Tatra 813-8x8 - foto 0Tatra 813-8x8 - foto 1Tatra 813-8x8 - foto 2Tatra 813-8x8 - foto 3
« zpět

Veškeré produkty můžete zakoupit v našem e-shopu na adrese:
http://eshop.rcrevue.cz